Austrálska vláda finančne podporila ťažbu vzácnych minerálov, ktoré sú potrebné do magnetov pre elektrické vozidlá, veterné turbíny a smartfóny. Krajina našich protinožcov zvyšuje svoj záujem, aby obrala Čínu o dominanciu na tomto trhu, informovali noviny Financial Times.

Čína je dlhodobo jednotkou v dodávke týchto nerastov, ale jej obchodná vojna s USA prinútila svetový výrobný priemysel hľadať alternatívne zdroje. Austrálska vláda zaradila vzácne nerasty medzi strategické priority a založila fondy na podporu spoločností, ktoré prenikajú na trh.

Miliónová pôžička

Tento týždeň schválila pôžičku na financovanie projektu vo výške 140 miliónov austrálskych dolárov (100 miliónov amerických dolárov) pre baňu na vzácne minerály Yangibana v regióne Gascoyne v západnej Austrálii, ktorú zriadila spoločnosť Hastings Technology Metals. Celkovo má na projekt putovať až 400 miliónov austrálskych dolárov.

Treba sa ponáhľať vybudovať dodávateľský reťazec mimo Číny.
Matthew Allen

Spoločnosť sa má stať druhým najväčším exportérom nerastov vzácnych surovín v Austrálii, hneď po bani Lynas Rare Earths s hodnotou osem miliárd austrálskych dolárov. Vývoz sa má začať o dva a pol roka. Matthew Allen, finančný riaditeľ Hastings, opísal finančnú podporu vlády ako „dosť kľúčový moment“ pre expandujúci miestny priemysel, keďže dopyt stále stúpa. Povedal, že Hastings môže pokryť až osem percent celosvetového dopytu po neodýme a prazeodýme, dvoch z najvyhľadávanejších minerálov. „Treba sa ponáhľať vybudovať dodávateľský reťazec mimo Číny,“ povedal.

Podiel má stúpnuť

Yangibana v kombinácii s ďalšími podobnými projektmi by zvýšili podiel Austrálie na tomto trhu. „Hastings patrí medzi najpokročilejšie projekty ťažby vzácnych minerálov na celom svete,“ povedal Reg Spencer, analytik z Canaccord Genuity. Dodal, že podiel Austrálie na globálnom exporte vzácnych surovín by mohol byť v nasledujúcich rokoch viac ako 30 percent. „Je celkom jasné, že Austrália sa stane zmysluplným hráčom,“ povedal.

Aj M. Allen si uvedomuje, že dopyt po vzácnych mineráloch v posledných rokoch výrazne vzrástol. Potreba diverzifikácie dodávateľského reťazca sa však stala zrejmou už v roku 2010, keď Japonsko obvinilo Čínu z blokovania dodávok do krajiny pre diplomatický spor.

„Trvalo 10 alebo 11 rokov, kým svet spozoroval dominanciu Číny a niečo s tým začal robiť,“ povedal.

Majú už aj zákazníkov

M. Allen predpokladá, že minerály extrahované z Yangibana sa budú väčšinou využívať v európskom automobilovom priemysle. Spoločnosť už medzi zákazníkov počíta nemeckého priemyselného giganta Thyssenkrupp a dodávateľa dielov Schaeffler Technologies. Akcie Hastings si po oznámení vládnej pôžičky pripísali osem percent, čím hodnota spoločnosti stúpla na takmer 480 miliónov austrálskych dolárov.

Ďalšie dôležité správy


Konkurencia slovenského automotivu: V Afrike sa rodia šelmy vo výrobe áut