Základom ekonomiky Corpus Christi v americkom Texase sú prevažne fosílne palivá. Toto prístavné mesto každoročne vyvezie viac surovej ropy než akékoľvek iné mesto v Spojených štátoch. Podľa startupu Infinium sa ale bude jeho budúcnosť niesť v znamení e-paliva získaného z oxidu uhličitého, ktoré by mohlo zohrať kľúčovú úlohu pri dekarbonizácii dopravného priemyslu.
Od októbra, keď spustil prevádzku v zariadení v Corpus Christi, sa Infinium stal jedným z prvých výrobcov e-palív na svete, ktorí v komerčnom rozsahu premenili koncept na skutočnosť, píše Bloomberg.
Budúcnosť dopravy
Startup pomocou elektrolýzy rozkladá vodu na vodík a kyslík, pričom využíva elektrinu generovanú v neďalekých veterných a solárnych parkoch. Vodík následne putuje do reaktora, kde reaguje s oxidom uhličitým zachyteným z miestnych rafinérií a pomocou patentovaných katalyzátorov spúšťa sériu komplexných chemických reakcií. Výsledkom je syntetické palivo s rovnakými chemickými vlastnosťami ako majú jeho fosílni príbuzní.
Uhľovodíky – zlúčeniny vodíka a uhlíka – tvoria základ surovej ropy používanej na výrobu palív pre dopravný sektor. Tieto atómy však možno v priemyselnom prostredí kombinovať a premeniť na substitučné syntetické palivo, ktoré je z hľadiska zmeny klímy menej škodlivé.
E-palivo môže byť „dominantným hráčom“ v dekarbonizácii dopravy, povedal zakladateľ Infinia Robert Schuetzle. Startup má vo vývoji ďalších 13 projektov nielen v Texase, ale aj iných častiach Spojených štátov.
V závode v Corpus Christi stroje deň i noc vyrábajú hlavne e-naftu pre nákladnú dopravu a e-kerozín pre lietadlá. Pri plnej prevádzke dokáže vyrobiť približne tri milióny litrov e-paliva ročne. Ak by išlo výlučne o e-naftu, bolo by jej dostatok na to, aby dokázalo jedno nákladné auto s niekoľkotonovým nákladom obehnúť rovník 190-krát.
Infinium každý deň vyprodukuje takmer 8 300 litrov e-paliva a distribuuje ho zákazníkom zo všetkých kútov Spojených štátov vrátane Amazonu či leteckej spoločnosti American Airlines. Podporu startupu ako investor vyjadril aj spoluzakladateľ Microsoftu Bill Gates.
Problematické zdroje
Zachytávanie uhlíka a jeho následne využívanie pri výrobe e-paliva je z klimatického hľadiska priaznivejšie než v prípade jeho uvoľňovania do atmosféry fabrikami spaľujúcimi fosílne palivá, dodal Pierpaolo Cazzola z Centra pre globálnu energetickú politiku Kolumbijskej univerzity.
Poukázal však aj na to, že plyn je uskladnený len dočasne: „Pri spaľovaní uvoľňuje e-palivo CO2 rovnako ako tradičné palivo. Nie je teda uhlíkovo neutrálne, keďže stále dôjde k uvoľneniu uhlíka do atmosféry.“
Niektoré regulačné orgány to vidia rovnako, a preto sa napríklad EÚ rozhodla do roku 2041 postupne zrušiť vládne dotácie na e-palivá vyrobené s využitím CO2 získaným z fosílnych palív. Dovtedy však bude plyn zachytený v elektrárňach a závodoch predstavovať kľúčový zdroj surovín na výrobu substitučných palív.
Infinium chce tento problém vyriešiť získavaním takzvaného biogénneho odpadového uhlíka z papierenských alebo etanolových závodov. Drevený a rastlinný odpad totiž obsahuje z atmosféry prirodzene pohltený CO2, čo môže pomôcť znížiť uhlíkovú intenzitu výsledného paliva.
Startup takisto plánuje získať zdroje uhlíka od spoločností odstraňujúcich CO2 z atmosféry pomocou priameho zachytávania. Tento proces ale stojí stovky dolárov, a tak by náklady na výrobu e-paliva v tomto prípade stúpli. Dodávky biogénnych emisií CO2 taktiež nie sú úplne bez prekážok, keďže etanolové a papierenské závody bojujú s vlastnými problémami v oblasti environmentálnej udržateľnosti.