Prístav v americkom štáte Georgia patrí medzi tie, ktoré v nasledujúcom desaťročí pocítia investície vo výške 4,5 miliardy dolárov. Savannah je štvrtým najrušnejším uzlom pre kontajnerovú dopravu v krajine. Spojené štáty sa usilujú posilniť tie najdôležitejšie prístavy.
Keďže viac exportnej produkcie určenej pre USA smeruje z Číny cez južnú Áziu, východné pobrežie Spojených štátov naberá na väčšom význame, uvádza Bloomberg. Táto cesta totiž dokáže zaručiť rýchlejšie dodávky cez Atlantik z krajín ako India a Srí Lanka.
„Čína bude ešte nejaký čas silným hráčom, ale dochádza k zmene a posunu podielu na trhu,“ hovorí Griff Lynch, šéf správy prístavov, ktorý dohliada na Savannah a hlavné prístavné parkovisko v Brunswicku v Georgii. „Všetky oblasti, ktoré sú hnacím motorom spotreby a rastu na strane dovozu a vývozu kontajnerov, pracujú v náš prospech a v tejto chvíli je našou úlohou zabezpečiť investície, aby sme dokázali zvládnuť nápor, ktorý s tým prichádza.“
Georgia chce zachytiť vlnu, ktorú ekonómovia nazvali „reglobalizácia“; spoločnosti ako Apple, Tesla a Walmart sa snažia diverzifikovať svoje dodávateľské reťazce mimo Číny. Na medzinárodnej obchodnej konferencii minulý mesiac bola jedným z cieľov India, ktorú so Savannah spája niekoľko týždenných prepravných služieb.
Plavidlá sa v súčasnosti vyhýbajú Suezskému prieplavu, obávajú sa útokov húsijských militantov v Červenom mori a namiesto toho cestujú okolo južného cípu Afriky. Napriek tomu je dlhšia cesta z prístavov vrátane Bombaja, Mundry a Pipavavu o tri až päť dní kratšia ako trasa vedúca cez Pacifik na západné pobrežie USA.