Na prvý pohľad to vyzerá, akoby Američania prestávali konzumovať Big Macy, alkohol a dokonca aj piť kávu od Starbucks. V ére silného trhu práce, stabilných miezd a klesajúcej inflácie sa spotrebiteľské návyky menia, uvádza CNN. Výsledkom je, že obyvatelia USA stále radi míňajú peniaze, ale v poslednom čase sú o niečo vyberavejší.
Starbucks mal aj druhý štvrťrok po sebe slabé predaje, klesli o dve percentá. McDonald’s oznámil, že tržby v USA sa znížili o 0,7 percenta oproti rovnakému obdobiu v roku 2023. Diageo, výrobca Johnny Walker a ďalších populárnych značiek alkoholu, zaznamenal po prvýkrát od začiatku pandémie pokles predaja, pričom najvýraznejší bol v Severnej Amerike.
Nie je to tak, že by Američania náhle prestali konzumovať rýchle občerstvenie alebo sa stali abstinentmi. Skôr vyhľadávajú zľavy alebo si doprajú to, čo naozaj chcú. „Spotrebitelia sú ochotní míňať, len nie na to isté,“ povedal vedúci analytického výskumu v Placer.ai RJ Hottovy s tým, že „rozhodne sú selektívnejší pri nákupe jedla“. Trend je obzvlášť viditeľný v prípade fastfoodových reťazcov.
Ľudia si v podstate hovoria: „Ak už mám platiť za jedlo, tak si radšej sadnem a obslúžia ma.“ Už roky sa cenový rozdiel medzi reťazcami v podobe lacnejších „rýchlych služieb“ ako McDonald’s a reštauráciami s obsluhou zmenšuje. Fastfood zvýšil ceny, zatiaľ čo tradičné reštaurácie sa zamerali na hodnotu a pohodlie.
Teraz sa McDonald’s snaží získať späť chudobnejších zákazníkov a zároveň osloviť bohatších, ktorí chcú niečo nové. Zavádza napríklad luxusnejší burger „Big Arch“.
Kupujú si teda Američania večeru v reštaurácii každý večer? Nie. Ani na kávičku nechodia mimo domu každý deň. Ale míňajú pár tisíc dolárov, aby videli Taylor Swiftovú v Paríži? Áno.
CNN ešte poznamenáva, že sa netreba stavať proti americkému spotrebiteľovi. „Míňanie peňazí, to je to, čo robíme. To sme my. A to je dôvod, prečo ekonomika USA dosiahla v druhom štvrťroku silnejší než očakávaný ročný rast 2,8 percenta,“ konštatuje CNN.