Megalomanský komplex projektov Belt and Road Initiative buduje Čína už celé desaťročie. Niečo ako novodobá hodvábna cesta má zlepšiť dopravnú infraštruktúru a spružniť globálny obchod. Ide o nové ropovody, dopravné tepny, elektrárne, továrne, ale i nemocnice a školy. Číne sa podarilo pritiahnuť na svoju stranu už zhruba 70 prevažne rozvojových krajín. Prvoradými sú však nové zákazky pre čínske firmy a širšie možnosti odbytu pre čínsky tovar.

Projekt priniesol posilnenie celosvetového vplyvu Pekingu nielen po ekonomickej, ale aj politickej stránke, čo výrazne začalo znepokojovať Spojené štáty a Európu. Účinný recept, ako zastaviť rozpínavú Čínu, však zatiaľ nik nepriniesol. Najsilnejšia krajina eurozóny Nemecko spísala vlastné návrhy na zhruba 20 projektov, ktoré majú čínskej iniciatíve konkurovať. Zoznam asi bol dosiaľ tajný, no podľa novín Handelsblatt ho už Nemci zaslali Európskej komisii.

„Únia musí určiť nové kľúčové projekty a mobilizovať pre ne potrebné zdroje, aby sa čo najskôr uskutočnili. Závisí na tom jej dôveryhodnosť,“ píše sa v dokumente spolkovej vlády, ktorý do Bruselu odoslala ministerka zahraničia Annalena Baerbocková (Zelení) spolu so straníckym kolegom a ministrom hospodárstva Robertem Habeckem a niekoľkými ďalšími členmi koaličného kabinetu.

Ťažba lítia aj železnica

Za kľúčové označili miliardové investície do projektov spojených s ochranou klímy a digitalizáciou ekonomiky, zlepšenia zdravotnej starostlivosti, vzdelávania a podpory výskumu. Na zozname sa ocitol aj Balkán, kde Číňania rozbehli už 135 rôznych projektov za 32 miliárd eur. Medzi inými sa týkajú ťažobného priemyslu, hutníctva, klasickej energetiky a dopravy.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa