Kritizuje nás za ne Európska komisia aj OECD. Eurokomisia prinútila slovenskú vládu prijať protiopatrenia. Výsledkom je nový zákon o štátnej službe, o ktorom by mali poslanci Národnej rady SR rokovať na aktuálnej schôdzi. TREND sa mu venuje v aktuálnej téme týždňa.

Tu sú základné prínosy zákona o štátnej službe a čo na to hovoria oslovení politici:

Čo prinesie nový zákon

Posilnenie nezávislosti a ochrany

Viaceré zmeny vytvárajú priestor na posilnenie nezávislosti štátnej správy. Tá bola jedným z princípov štátnej služby aj doteraz, ale v praxi to nefunguje.

Po novom sa napríklad zriadi Rada pre štátnu službu, nezávislá od politickej moci.

Na radu sa bude môcť obrátiť úradník, ktorý nesúhlasí s krokmi svojho nadriadeného. Bude sa tam môcť odvolať voči dôvodom svojho prepustenia alebo voči záverom služobného hodnotenia.

Rada má teda dohliadať na dodržiavanie princípov štátnej služby a etického kódexu.

Lepšie riadenie ľudských zdrojov

Všetci noví zamestnanci musia ísť cez výberovú komisiu. Dnes sa táto povinnosť obchádza. Výberové konania budú transparentnejšie. Zavádzajú sa nové formy overovania vedomostí, schopností a vlastností.

Vznikajú štandardy pre prijímanie zamestnancov, kariérny rast, hodnotenie a odmeňovanie.

Absolventov budú vyberať cez hromadné výberové konania. Pravidlá pre všetky rezorty budú rovnaké.

Riadenie a hodnotenie ľudských zdrojov vylepší centrálny informačný systém. Jeho súčasťou budú registre výberových konaní, úspešných absolventov, nadbytočných štátnych zamestnancov, štátnozamestnaneckých miest a registra štátnych zamestnancov. Zjednoduší to obsadzovanie voľných pracovných miest.

Zdroj: Dôvodová správa k zákonu o štátnej službe

A čo na to Úrad vlády SR a politické strany?

Úrad vlády SR

Kým v predchádzajúcom zákone mohli byť vedúci štátni zamestnanci odvolaní bez uvedenia dôvodu, v aktuálnom návrhu je táto možnosť zrušená u tých vedúcich zamestnancov, ktorí boli prijatí do funkcie na základe výberového konania. Vedúcich zamestnancov bude možné odvolať, ale výlučne zo zákonných dôvodov, napríklad na základe výsledku služobného hodnotenia, čím sa kladie dôraz na odbornú, a nie politickú stránku vykonávania štátnej služby vedúcimi štátnymi zamestnancami.

Navrhovanými mechanizmami sa eliminujú politické dôvody na odvolávanie vedúcich zamestnancov na najnižšiu možnú mieru.

Rovnako v prípade vedúceho služobného úradu je v novom návrhu zákona hneď niekoľko zmien, ktoré taktiež sledujú nastavenie minimálnych, najmä odborných štandardov pre výkon tejto funkcie: v prvom rade ide o bezúhonnosť, vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, minimálne trojročnú prax vo verejnej správe a v riadiacej funkcii.

Radi by sme upozornili aj na fakt, že aj v súčasnosti miesta, na ktoré je nevyhnutné výberové konanie, sú obsadzované na základe výberového konania a navyše, v porovnaní s aktuálne platným zákonom o štátnej službe, sa v novom návrhu výrazne znižuje počet situácií, v ktorých je možné obsadiť štátnozamestnanecké miesto bez výberového konania. Uvedené opatrenia prispejú nielen k výraznej depolitizácii štátnej služby, ale aj k zvýšeniu jej transparentnosti a odbornosti.

Most-Híd

Podporujeme odpolitizovanie verejnej správy. Štát musí budovať svoje odborné kapacity a nemôže s nimi hazardovať. Tento zákon určite prispeje k zníženiu fluktuácie, aj keď to, samozrejme, nebude jednorazová záležitosť. Je to však krok správnym smerom. Systém by mal garantovať objektívny výber a súčasne objektívne hodnotenie výkonu a kariérny rast v záujme posilnenia odborných kapacít verejnej správy.

Podporujeme jasné vymedzenie politických pozícií s právomocou ministra, resp. vlády vymenúvať ľudí na dané funkcie a pozície a odvolávať ich. Minister by mal mať naďalej možnosť vybrať si úzky okruh ľudí, s ktorými spolupracuje. Od nižšej úrovne, ako sú generálni riaditelia sekcií, by sme nemali hovoriť o politických, ale o odborných pozíciách, keďže kompetentný výkon verejnej správy si vyžaduje odborníkov, špecialistov na jednotlivé oblasti štátnej správy.

Roman Brecely, predseda Siete

Jasné oddelenie politickej a úradníckej sféry štátnej správy je stále súčasťou programu strany Sieť. Tento záväzok postupne spracovávame do realizovateľnej podoby zákona. Uvedomujeme si, že ide o zložitý mechanizmus, ktorý si vyžaduje dlhodobú systematickú prácu. Zároveň sa však bude treba vysporiadať s nešvárom personálneho obsadzovania štátnych inštitúcií, ktoré dnes v mnohých prípadoch slúžia ako zberný dvor nezamestnateľných tiet, sesterníc či švagrov. To sa musí skončiť a inštitúcie štátu musia byť účelné. Každá štátom zriadená inštitúcia by mala mať jasne stanovené dôvody svojho vzniku a obmedzenú dobu svojho trvania. Na to, aby ostala naďalej fungovať, bude musieť pred národnou radou preukázať opodstatnenosť svojej existencie, či stále slúži svojmu účelu, alebo sa stala iba zberným dvorom pre nepoužiteľných rodinných príslušníkov politických elít.

Jozef Rajtár, poslanec SaS

Súčasný návrh zákona o štátnej službe sa prijíma účelovo, aby vláda mohla pokračovať v čerpaní eurofondov v tejto oblasti, preto mu netreba prikladať veľký význam - jeho obsah bude naplnený iba formálne, resp. zostane výlučne na papieri (vláda nemá žiadny plán reálnej implementácie).

Všeobecne - gro úradníkov by sa nemalo meniť po každej vláde, ale každá vláda musí mať možnosť si vymeniť kľúčových ľudí, lebo s nimi musí garantovať plnenie svojho volebného programu.

Aby sa však reálne dalo uvažovať o profesionalizácii, je treba najprv zoštíhliť štát, odbúrať tabuľkové platy a zvyšným zamestnancom dať flexibilný plat podľa výkonu (ktorý treba merať).

Až po tomto procese a obmene "socialistických zamestnancov" môžeme hovoriť o tom, že gro zamestnancov by malo byť perspektívne stabilných, avšak nikdy nie tak, ako je to v krajinách so skostnatelou byrokraciou (á la "Áno, pán minister").

Veronika Remišová, poslankyňa OĽaNO

V hnutí Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti dlhodobo presadzujeme profesionálne riadenú štátnu správu. Efektívna, moderná a transparentná štátna služba je pilierom fungovania štátnych inštitúcií, ktoré majú v prvom rade slúžiť občanovi. Táto reforma je však možná len vtedy, ak sa nám podarí pritiahnuť do štátnej správy šikovných a talentovaných ľudí, ktorých budeme vedieť dlhodobo motivovať a udržať v štátnej službe.

Návrh zákona v podobe, v akej bol predložený do národnej rady, problém fluktuácie ani depolitizácie v štátnej správe nerieši. Zákon nestanovuje deliacu čiaru medzi politicky obsadzovanými funkciami a odbornými pozíciami a takisto dostatočne nerieši motiváciu a kariérny postup zamestnancov. Zákon zachováva už zavedené postupy riadenia a odmeňovania zamestnancov. Na druhej strane oceňujem, že zákon zavádza výberové konania, hoci aj tu stanovuje pre niektoré prípady výnimky. Takisto zavádza procesy hodnotenia zamestnancov, čo je krok správnym smerom.

Milan Krajniak, poslanec Sme rodina

Štátni úradníci by mali byť odborne zdatní a morálne spôsobilí. Ak je štátny úradník neschopný alebo morálne nespôsobilý, mal by byť vymenený bez ohľadu na to, či je pred voľbami alebo po voľbách. A ak nejaká vládna garnitúra takýchto zlých štátnych úradníkov kryje, potom majú byť vymenení po voľbách. Je tu ešte jedna dôležitá vec: Každá vláda nastupuje s nejakou predstavou o fungovaní štátu. Môže sa stať, že táto voľbami potvrdená predstava je iná, ako predstava štátnych úradníkov, ktorí sú inak odborne zdatní a morálne spôsobilí. V takom prípade má mať príslušný minister právo priviesť si na ministerstvo svoj tím, ktorý ministrovu predstavu bude realizovať.

Predložený zákon slúži iba na zabetónovanie ľudí tejto vládnej koalície na ministerstvách. Pre ministerstvá, kde to normálne funguje - ako sú napríklad spomínané ministerstvá vnútra a financií - je tento zákon zbytočný. A pre tie ministerstvá, kde to nefunguje dobre, je tento zákon vyložene škodlivý.

Stano Župa, komunikačné oddelenie KDH

Naším cieľom je profesionalizovaná a odpolitizovaná štátna správa, ktorá bude oporou pre občanov Slovenska. Politicky by mali byť obsadzované pozície ministra, štátneho tajomníka a predsedov okresných úradov, za predpokladu, že spĺňajú odborné a vzdelanostné kritériá a tiež kritérium o bezúhonnosti. Na ostatné pozície v štátnej správe, ale aj v štátnych firmách by mali byť vypísané transparentné výberové konania. Štátni úradníci, ktorí prejdú výberovým konaním, by mali mať definitívu, čo je štandardná vec v iných krajinách. Aby sa nestávalo to, že po každých voľbách budú úradníci vymieňaní.