Polostrovný štát Katar sa pred pár rokmi dostal do povedomia medzinárodnej verejnosti ako hostiteľ Majstrovstiev sveta vo futbale 2022. Menej známe však je, že išlo o prvé majstrovstvá sveta FIFA, ktoré boli uhlíkovo neutrálne. Katar postavil solárne štadióny s chladiacou a osvetľovacou technikou poháňanou energiou zo solárnej elektrárne Al Kharsaah, ktorá leží západne od hlavného mesta Dauhy.
Al Kharsaah je prvou veľkou fotovoltickou elektrárňou v Katare s inštalovaným solárnym výkonom 800 megawattov (MW). Uviedli ju do prevádzky tesne pred majstrovstvami v októbri roku 2022. Tvorí ju viac ako 1,8 milióna solárnych panelov, od ktorých sa očakáva, že vyrobia približne dve terawatthodiny (TWh) elektriny ročne. Katar v súčasnosti buduje dve ďalšie solárne elektrárne v priemyselných mestách Mesaieed a Ras Laffan. Táto investícia v hodnote 630 miliónov amerických dolárov by mala dosiahnuť kombinovanú špičkovú kapacitu 880 MW a očakáva sa, že elektrárne budú funkčné do konca tohto roka.
Solárna energia je však len vrcholom ľadovca katarského potenciálu v rozvoji čistých technológií na Blízkom východe. Do roku 2030 by mal tento katarský sektor priniesť investičné príležitosti v hodnote 75 miliárd amerických dolárov. Krajina má za cieľ znížiť emisie skleníkových plynov o 25 percent a vyrábať 30 percent elektriny z obnoviteľných zdrojov do roku 2030 a dosiahnuť nulovú uhlíkovú stopu do roku 2050.
Štátna ropná spoločnosť QatarEnergy (pôvodne Qatar Petroleum) minulý rok ohlásila projekt najväčšieho závodu na výrobu modrého čpavku na svete, ktorého otvorenie je naplánované do roku 2026. Závod v hodnote jednej miliardy amerických dolárov by mal dosiahnuť produkciu 1,2 milióna ton modrého čpavku ročne. Projekt je súčasťou snahy Kataru o vývoj zariadení na zachytávanie a ukladanie oxidu uhličitého, ktoré by do roku 2035 mali izolovať až 11 miliónov ton oxidu uhličitého ročne. QatarEnergy tiež spustila energetickú iniciatívu „Sustainability Strategy,“ ktorej cieľom je do roku 2030 znížiť uhlíkovú náročnosť svojich zariadení na skvapalnený zemný plyn o 35 percent.
Verejná doprava má tiež zelenú. Úroveň prevádzky elektrobusov v rámci verejnej dopravy v krajine dosiahla približne 70 percent. Do roku 2030 by mal autobusový systém katarskej verejnej dopravy prejsť na stopercentne elektrický vozový park.
Katar si však uchováva aj reálny pohľad na medzinárodné vízie spojené s prechodom na obnoviteľné zdroje. Svetový letecký priemysel má za cieľ dosiahnuť nulovú uhlíkovú stopu do roku 2050 a bol to práve výkonný riaditeľ katarského dopravcu Qatar Airways (taktiež bývalý šéf katarského Úradu pre rozvoj cestovného ruchu) Akbar Al Baker, ktorý na uplynulom Katarskom ekonomickom fóre poznamenal, že tento cieľ neznie reálne. Odvolával sa pritom na nedostatočnú kapacitu pre udržateľné letecké palivo a alternatívnu vodíkovú technológiu, ktorá je stále len v plienkach.
Podieľanie sa krajiny na boji proti klimatickým zmenám a na vývoji čistých technológií siaha ďaleko za jej hranice. Pred niekoľkými rokmi sa QatarEnergy a Royal Dutch Shell dohodli na spoločnej investícii do projektov modrého a zeleného vodíka v Spojenom kráľovstve. Spoločnosť má tiež dohodu s kórejskou alianciou pre konvergenciu vodíka (H2Korea), ktorá podporuje mnohostranné úsilie o urýchlenie spolupráce v oblasti technológií súvisiacich s vodíkom na celom svete.