Európsky výrobca lietadiel Airbus znížil svoje kľúčové výrobné a finančné ciele a zaknihoval poplatok vo výške 900 miliónov eur pre problémy s výpadkami dodávok komponentov.
Airbus znížil svoju predpoveď dodávok lietadiel v tomto roku približne na 770 zhruba z 800 kusov. Revidoval pritom aj plány na zvýšenie produkcie svojej najpredávanejšej skupiny lietadiel A320neo, pričom posunul dátum, od ktorého očakáva dosiahnutie rekordnej výroby 75 lietadiel mesačne, na rok 2027 z pôvodného roku 2026. Na ilustráciu, momentálne vyrába 50 týchto strojov mesačne.
Airbus očakáva základný prevádzkový príjem približne 5,5 miliardy eur namiesto 6,5 až sedem miliárd eur a voľný peňažný tok vo výške 3,5 miliardy namiesto štyroch miliárd eur.
K revízii prognóz došlo niekoľko týždňov po tom, ako sa ukázalo, že Airbus zápasí s nedostatkom komponentov.
Letecký a kozmický priemysel má problémy s opätovným prijatím pracovníkov a stabilizáciou dodávok po tom, ako pandémia spôsobila, že mnohí dodávatelia majú slabé súvahy. V uplynulých mesiacoch sa tak „výrazne“ zhoršili najmä dodávky motorov pre jeho najpredávanejší rad lietadiel s úzkym trupom A320. Tieto modely konkurujú Boeingu 737 MAX a tvoria väčšinu príjmov Airbusu.
Generálny riaditeľ Airbusu Guillaume Faury uviedol, že výrobcovia motorov budú musieť „čeliť následkom“ za akéhokoľvek meškanie dodávok, čo zrejme poukazuje na pokuty. Faury novinárom povedal tiež, že k revízii smerom nadol prispeli neisté vyhliadky dodávateľa Spirit Aerosystems, ktorého chce kúpiť americký Boeing.
Okrem toho v Kanade takmer už štyri týždne štrajkujú pracovníci, ktorí vyrábajú komponenty pre niektoré podvozky airbusov a boeingov v továrni Safran neďaleko Montrealu. Safran uviedol, že pokračuje v dodávkach podvozku podľa plánu.