Európsky výrobca lietadiel Airbus v pondelok na juhozápade Francúzska otvoril novú montážnu linku pre lietadlo A321neo. Na mieste sa vyrábal stroj A380, výrobu tohto dvojposchodového lietadla s dvoma uličkami firma v roku 2021 ukončila.
Spustenie novej linky súvisí s rekordným dopytom po menších lietadlách, uviedla agentúra Reuters. Prvé lietadlo má byť v závode dokončené v závere tohto roka a dodané v budúcom roku.
Ôsma montážna linka
Lietadlo A321neo má v rodine strojov A320 najdlhší trup a pojme 180 až 220 cestujúcich, spravidla v dvoch triedach. S vyššou hustotou osadenia sedadiel môže toto lietadlo, ktoré má jednu uličku, prepraviť až 244 cestujúcich.
Do roku 2026 v závode blízko mesta Toulouse vznikne 700 pracovných miest, uviedol Airbus. To je zhruba polovica pracovnej sily, ktorá tam pracovala na lietadle A380. Firma tiež spomenula sieť tisícok dodávateľov.
Airbus pred pár dňami zverejnil dáta, z ktorých vyplýva, že sa stroj A321neo stal jeho najpredávanejším lietadlom. Firma naň má viac ako päťtisíc objednávok. Stroj v obľube predstihol svoju sesterskú verziu A320.
Rodina lietadiel A320 má ôsmu montážnu linku. Airbus už skôr oznámil rozšírenie výroby v Spojených štátoch a Číne, a tak by sa mohol celkový počet výrobných liniek rozrásť na desať.
Súperenie dvoch gigantov
Súperenie Airbusu a amerického Boeingu sa poslednou dobou presúva k výrobnej stratégii. Obaja výrobcovia sa stretávajú s problémami pri plnení zákaziek.
Nová linka Airbusu sa rozkladá pozdĺž jedného okraja druhej najväčšej budovy na svete z hľadiska úžitkovej plochy a dopĺňajú ju automatizované sklady. Popri vyberaní dielov a nástrojov bude robotizované tiež spájanie hornej časti trupu.
Zariadenie je súčasťou snahy Airbusu zvýšiť celkovú produkciu lietadiel A320 do roku 2026 na 75 kusov mesačne zo súčasných približne 45 kusov. Niektorí dodávatelia označujú tento cieľ za príliš ambiciózny.