Letecká spoločnosť Air India podpísala dohody s výrobcami lietadiel Airbus a Boeing, od ktorých by mohla objednať až 540 strojov. Informovala o tom dnes agentúra Bloomberg s odvolaním sa na oboznámené zdroje, podľa ktorých by indické aerolínie mohli vec oficiálne oznámiť na budúci týždeň. Air India sa snaží vytvoriť úspornú flotilu, ktorá by mohla konkurovať miestnym nízkonákladovým hráčom a silným leteckým spoločnostiam z Perzského zálivu. Zástupcovia spoločností Airbus, Boeing a Air India sa k veci odmietli vyjadriť. Hodnotu dohôd zdroje nespomínajú, podľa skoršej správy agentúry Reuters sa bude pohybovať v ráde desiatok miliárd dolárov.
Ako by mohla vyzerať nová flotila
Airbus môže získať celkovo asi 250 objednávok a záväzkov, ktoré pozostávajú z 210 úzkotrupých modelov z rodiny A320 a 40 širokotrupých strojov A350, uviedli zdroje. Boeing má podľa nich zabezpečených približne 290 možných nákupov, ktoré sa skladajú zo 190 lietadiel 737 Max s opciou na ďalších 50 strojov, ďalej 20 lietadiel 787 Dreamliner a ich možné doplnenie o ďalšie dve desiatky a nakoniec desať lietadiel 777x.
Konečný počet sa môže ešte zmeniť pre zložitú štruktúru dohôd, ktoré pozostávajú zo záväzných objednávok, memoranda o porozumení a listov o zámere, ktoré sú menej pevné ako dohoda o nákupe.
Snaha získať nových klientov
Air India a jej materská spoločnosť Tata Group o transakcii s cieľom obmeniť a rozšíriť flotilu rokujú niekoľko mesiacov. Dopravca chce zlepšiť svoje služby a znížiť náklady na palivo. Letecká spoločnosť sa pokúsi získať klientov konkurentov z Perzského zálivu, ako sú Emirates alebo Qatar Airways, ktoré Indy do Spojených štátov a Európy prepravujú cez letecké uzly v Dubaji a Dauhe.
Spoločnosť Tata Sons, divízia konglomerátu Tata Group, aerolinky Air India prevzala od štátu v roku 2021. Hodnota transakcie predstavovala 2,4 miliardy dolárov. Ukončila desaťročia pokusov zbaviť sa stratového a zadlženého dopravcu, ktorý prežíval vďaka dlhoročnej pomoci daňových poplatníkov.
Prepojenie spoločností
Dohody sú veľkým prínosom pre Airbus a Boeing, ktoré majú spoločné podniky so skupinou Tata. Výrobcovia lietadiel ťažia z nárastu nízkonákladových dopravcov v Indii, ktorí v minulých rokoch zadávali veľké objednávky. V roku 2019 získal Airbus svoju doteraz najväčšiu zákazku, keď si indický nízkonákladový dopravca IndiGo objednal 300 úzkotrupých lietadiel.
Odborníci upozorňujú, že ambíciám spoločnosti Air India získať späť silnú pozíciu vo svete stojí v ceste mnoho prekážok. Zahŕňajú nedostatočnú domácu infraštruktúru, nedostatok pilotov a tvrdú konkurenciu v podobe zavedených dopravcov z Perzského zálivu a ďalších leteckých spoločností.