Vďaka umelej inteligencii (AI) očakáva 66 percent zamestnancov zvýšenie produktivity. Zároveň však má 38 percent opýtaných obavy, že to negatívne ovplyvní ich pohodu a duševné zdravie. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti KPMG na vzorke 4 197 zamestnancov veľkých podnikov z rôznych odvetví v Austrálii, Kanade, Nemecku, Veľkej Británii a v Spojených štátoch amerických.

Takmer tretina (31 percent) respondentov má obavy, že nové technológie spôsobia, že ich práca bude zastaraná. Podľa spoločnosti KPMG je to následok nejasnej komunikácie firmy o plánoch využívania nových nástrojov. „Ak sa zamestnancom v rámci pravidiel platných v danej spoločnosti umožní experimentovať s umelou inteligenciou, zmierni sa tým ich znepokojenie vyplývajúce z pretrvávajúcej neistoty, keďže aj samotní zamestnanci sa tak aktívne zapoja do procesu zmeny,“ uviedol partner KPMG na Slovensku Rudolf Sedmina.

Pre udržanie relevantnosti vo svojom odbore si 72 percent respondentov myslí, že vzdelávanie a zvyšovanie svojej kvalifikácie bude pre nich kľúčové. Postoj firiem k vzdelávaniu má podľa 62 percentt opýtaných vplyv na to, či nastúpia, odídu alebo zostanú v zamestnaní.

„Dochádza k posunu od vedomostného vzdelávania k vzdelávaniu, ktoré nás naučí efektívne využívať a tvoriť nástroje. Špecifické znalosti potrebné na danú rolu poskytne umelá inteligencia každému zamestnancovi vtedy, keď ich potrebuje. Dôležité preto je naučiť sa s ňou pracovať,“ dodal Sedmina.

Generatívna umelá inteligencia mení budúcnosť práce a môže pomôcť k vzniku nových prevádzkových modelov v spoločnostiach. Má potenciál ovplyvniť pracovné pozície, v ktorých sú potrebné kreativita, technické a špecifické znalosti. Firmy sa budú musieť podľa KPMG zamyslieť nad tým, ako budú transformovať meniace sa pozície.

Ďalšie dôležité správy

IT sféra je stále atraktívna, čo sa týka platov.
Neprehliadnite

Firmy vítajú umelú inteligenciu, najväčší prínos očakávajú v IT a marketingu