Výrobky, ktoré prestanú fungovať mesiac po záruke, môžu spotrebiteľom evokovať existenciu takzvaných kazidiel, teda súčiastok, ktoré po čase spôsobia ich nefunkčnosť. Zákazníci si pod kazidlom väčšinou predstavujú súčiastku či nástroj, ktorý má cielene znížiť životnosť výrobku a donútiť ich kúpiť si nový.
„Pravdepodobnosť ich existencie môžu u spotrebiteľov podporovať skôr skutočnosti, ako je používanie iných materiálov hlavne v mechanických častiach výrobkov a prípadne ich skoršie opotrebenie,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ združenia výrobcov domácich spotrebičov APPLiA Slovakia Andrej Hrdlička.
Zároveň však upozorňuje, že kazidlá nikto nikdy žiadnemu výrobcovi domácich spotrebičov nedokázal. To však neznamená, že sa výrobcovia v snahe zvýšiť predaj neuchyľujú k pochybným praktikám. Známa je napríklad kauza spoločnosti Apple, ktorá ešte v roku 2003 nevhodne motivovala zákazníkov k nákupu nových iPodov tým, že v záručnej lehote neposkytovala výmenu ich batérie. Prípad sa nakoniec skončil žalobou, ktorú sa firme podarilo urovnať mimosúdne.
Prísna Európa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?