Zdieľaná ekonomika má čoraz viac prívržencov aj na Slovensku, čo vidieť na obľúbenosti alternatívnych taxislužieb a služieb zdieľanej jazdy. Na Slovensku pôsobia tri taxislužby a príchod k nám oznámila štvrtá. Pozrime sa na to, ako sa kľúčovým hráčom v oblasti zdieľanej ekonomiky darí.

Traja úspešní veľkí hráči sú na Slovensku

Slovensko sa už viackrát stalo pilotnou krajinou pre skúšanie technologických noviniek. Napríklad pri zavádzaní bezkontaktných platobných kariet či platieb mobilom. Podobne nadšene sme u nás prijali aj alternatívne taxislužby. Medzi klasickými taxikármi síce na začiatku budili vášne a vyvolávali protesty, ale to nič nezmenilo na ich popularite. Dnes sa im darí priebežne expandovať do nových miest a oslovovať tak čoraz viac zákazníkov.

Napriek tomu, že sme malý štát, u nás pôsobia hneď traja veľkí alternatívni operátori taxislužieb: americký Uber, estónsky Bolt a české Liftago. A najnovšie k nám (a paralelne aj do Českej republiky) smeruje ďalšia alternatívna taxislužba.

Vysoká konkurencia drží ceny taxíkov dole

Vo všeobecnosti sa za lídra v oblasti alternatívnych taxislužieb na Slovensku pokladá Uber. Neexistujú k tomu síce to žiadne oficiálne čísla, ale Uber sa takto dá označiť najmä vďaka popularite v Bratislave. Myslím si, že Uber si líderstvo zaslúži aj napriek tomu, že konkurenčná služba Bolt je rozšírená v celkovo väčšom počte miest. Tým, že je Uber mimoriadne populárny v Bratislave, oslovuje pravidelne väčší počet klientov. A práve obyvatelia hlavného mesta sú otvorenejší intenzívnemu používaniu aplikácií v mobilných telefónoch, čo prináša veľký benefit práve službe Uber. Mimochodom, rovnako je na tom táto značka aj v Českej republike.

Tretí hráč, spoločnosť Liftago, nekonkuruje dvom vyššie zmieneným v klasických taxislužbách, ale sústredí sa na prepravu zásielok pre firemnú klientelu.

Keďže neexistujú relevantné dáta, nevieme nič povedať o ziskovosti či trhovej sile týchto firiem. Ani Uber a ani Bolt v princípe nehovoria nič o tom, či a ako sa im na slovenskom trhu darí.

Faktom je, že poznáme geografické pokrytie. Uber sa sústreďuje najmä na Bratislavu a Bolt zasa vycítil príležitosť získať pozície okrem krajských miest aj vo viacerých menších lokalitách a dokázal sa už rozšíriť do 17 slovenských miest. Čo však vieme pomenovať, je benefit pre zákazníka. Z vysokej konkurencie - ktorá sa okrem iného logicky zostrí príchodom ďalšieho hráča - nakoniec profituje zákazník. Aj keď je na Slovensku 15-percentná inflácia, rast cien prepravy v taxíkoch je výrazne pod touto úrovňou.

Nový operátor sľubuje veľký súboj

Do slovenského prostredie možno už čoskoro pribudne nový poskytovať alternatívnej taxislužby. Ide o poľskú spoločnosť iTaxi, ktorá podľa veľkého poľského denníka Rzecpospolita zvažuje vstup na slovenský a český trh.

Ak sa tento krok uskutoční, nebude to mať nový hráč na do veľkej miery saturovanom trhu jednoduché. V takom prípade sa budeme môcť ako zákazníci tešiť na tvrdý marketingový súboj. Tešiť preto, že víťazom tohto súboja bude v prvom rade slovenský zákazník.

Matúš Mahút

Analytik spoločnosti InvestaGO. Úspešne ukončil štúdium na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a je autorom dvoch kníh vo vydavateľstve Tatran. Od roku 2022 sa venuje aj písaniu zo sveta financií a vo svojich článkoch približuje novinky z technologického, automobilového a herného priemyslu. Vo svojich finančných analýzach sa snaží témy vysvetľovať zrozumiteľne a živo, aby sa čitateľ čo najjednoduchšie oboznámil s najnovším vývojom na trhoch.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora

 
Vôňa benzínu je pre niektorých príjemná.
Neprehliadnite

Americkí a arabskí producenti ropy si sadajú k stolu a pýtajú sa politikov, čo vlastne chcú