Segment maloobchodného predaja sa mení a aj najväčší hráči sa musia prispôsobiť. Dôkazom je najväčší maloobchodný predajca na svete Walmart, ktorý síce ide investovať do rozširovania a modernizácie svojej predajnej siete, ale primárne sa zameriava na úplnú zmenu ponuky: namiesto tovaru chce v budúcnosti predávať primárne služby.
Veľké investície do predajní a nových, zdravotných služieb
Ako vyzerajú plány Walmartu v Mexiku a Latinskej Amerike? Jeho pobočka v danom regióne – Walmex – ide v tomto roku navýšiť výdavky o 27 percent (o 1,42 mld. eur), pričom polovica sumy pôjde na renovácie a ďalších 30 percent na výstavbu nových predajní, a k tomu ďalších 12 percent sa použije na zlepšenie a modernizáciu dodávateľského reťazca. Kým Walmex v minulom roku investíciami za 1,1 miliardy eur v tomto regióne najmä riešil nedostatky v dodávateľskom reťazci, tento rok má rozvojové plány. Posun v zameraní je vskutku jednoznačný.
V tomto bode to ale s inováciami vo Walmarte nekončí. Celosvetová jednotka v retailovom predaji sa chce v nasledujúcich rokoch vo veľkom sústrediť na služby týkajúce sa zdravia. Vo Walmarte budú zákazníkov čakať služby ako celoročné členstvo (akési zdravotné poistenie), ktoré zákazníkom zabezpečí lekárske služby na diaľku v režime 24/7, záchranná služba v núdzových situáciách, ako aj zľavy na konzultácie u špecialistov a pri lekárskych prehliadkach a služby v oblasti výživy.
Walmart chce do zdravotníckych služieb zapojiť 1 500 lekární a 500 lekárskych ambulancií v Mexiku a Latinskej Amerike. A keď sme pri inováciách, tak Walmex od mexických orgánov už získal povolenie na kúpu jedného z poskytovateľov elektronických platieb a chystá sa modernizovať spôsob nákupu tovaru a služieb.
Zdravotný segment chce Walmart vo veľkom rozširovať aj na domácom americkom trhu. V budúcom roku sa chystá otvoriť v Spojených štátoch 28 nových zdravotníckych centier, pričom prvé pribudnú v Missouri a Arizone. Do konca roka 2024 tak má mať vyše 75 centier Walmart Health po celých Spojených štátoch. Na porovnanie: koncom minulého roka ich mala firma v celých USA len 32.
Úplná otočka: väčšinu zisku majú prinášať služby
Ešte zásadnejšia informácia zaznela nedávno od finančného riaditeľa Johna Davida Raineyho. Ten hovorí, že zisky Walmartu majú postupom času z väčšej časti tvoriť online predaje, doručovacie služby a aj reklamné príjmy z webu walmart.com. Aktuálne je to presne naopak: väčšina celkového zisku vzniká pri fyzickom predaji tovaru v 10-tisíc retailových obchodoch Walmart po celom svete.
Rainey pritom naznačuje, že tento obrat by chcela firma dosiahnuť už počas najbližších piatich rokov. A jedným z prvých krokov pri tejto snahe presunúť centrum záujmu od tovarov k službám je práve rozvoj segmentu zdravotnej starostlivosti. Ale Walmart má smelé plány aj v oblasti nájmov, cestovania a trávenia voľného času.
Inovácie a diverzifikované investície tlačia cenu akcií nahor
Walmartu zatiaľ celkom vyhovuje posilňovanie online predaja. Keďže má veľký počet distribučných centier, dokáže ponúkať zákazníkom doručovanie v krátkom čase a celkovo im zaručiť výrazné pohodlie pri nákupoch. Vzhľadom na silné tradičné zakotvenie Walmartu v predaji cez predajne je to pre investorov dobrá správa a niečo, čo zaisťuje Walmartu výhodnú pozíciu do budúcnosti. Aj preto akcie Walmartu systematicky rastú. Za posledných 5 rokov sa akcie zhodnotili o 56 percent a v týchto dňoch sa pohybujú na úrovni 139 USD.
Plány Walmartu na posilňovanie príjmov siahajú aj do ďalších oblastí. Napríklad maloobchodný mediálny biznis spoločnosti, ktorý nesie od roku 2021 názov Walmart Connect, aktívne predáva reklamný priestor v amerických obchodoch Walmart.
Nie je to však len obyčajný prenájom reklamných plôch, ale firma súčasne aktívne zbiera údaje o nakupujúcich a používa ich na zefektívnenie reklamy, a to jednak pri vlastných reklamných nosičoch, ako aj na webových stránkach a v aplikáciách tretích spoločností.
Ak si to zhrnieme, Walmart sa snaží rozširovať pole svojich aktivít a inovovať, kde to len ide. Pritom zasahuje aj do biznisových oblastí, kde nikdy doteraz nepôsobil. Ide o diverzifikáciu, ktorá investorov jednoznačne teší. Podnikaniu Walmartu toto smerovanie ďalšieho rozvoja dáva istú stabilitu a akciám zase zaisťuje pozíciu zaujímavého titulu v portfóliách investorov.
- Olívia Lacenová
Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora