Keď Arriva oznámila, že v zúfalej situácii kolabujúcej prímestskej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji, najme šoférov z Uzbekistanu a Ukrajiny, mnohí zdvihli obočie. Nacionalisti by povedali, že načo sú nám migranti, navyše v prípade stredoázijskej republiky moslimovia, keď máme dosť vlastných nezamestnaných ľudí?
Ľudia sú na východe
Iste máme, ale nie v Bratislave a jej okolí, ale na východe a juhu Slovenska. A tí buď nie sú ochotní húfne pred Vianocami prísť robiť do hlavného mesta vodiča autobusu, alebo nemajú na to kvalifikáciu. Tá prvá skupina má jasný argument. Doma majú prácu, možno aj tú istú ako vyžadujú v Bratislave, rodinu, bývanie, tak načo by sa trepali cez celú republiku do neistej situácie. Prespávať na ubytovniach a domov sa vracať po týždňovke na víkend nie je lákavá predstava.
Áno, niektorých, najmä mladších môže zlákať náborový bonus skoro štyri tisíc eur, a nástupný plat oveľa vyšší ako na východe krajiny. Prídu skúsiť lákadlá veľkomesta bez metra, zato s flotilou autobusov. Po čase zistia, že bývanie v Bratislave je drahé, život autobusára nie až taký zábavný a vrátia sa. Iní ostanú a založia si rodinu.
Droba: Arriva a Slovak Lines sa dohodli na spolupráci
Tí druhí, bez kvalifikácie a vodičského preukazu na autobus, sú buď nepoužiteľní, lebo nemajú ani bežný vodičák, prípadne nikdy nepracovali alebo sú nespoľahliví a Arriva ich ani nebude skúšať zamestnať. Obe spomínané skupiny zjavne nestačia, aby naplnili prázdne autobusy Arrivy.
Ostávajú jej už len cudzinci. Tí z Ukrajiny sú viac po ruke, Slovania, čo by sa nacionalistom mohlo páčiť, ale asi nebude, lebo sú predsa len iní. Radi sa prispôsobia, aj tú slovenčinu, hoci s prízvukom, zvládnu po pár týždňoch. Lenže práve o to ide, nie je čas ich učiť jazyk niekoľko týždňov a ešte ich pár týždňov zaúčať, ako sa nestratiť na cestách v hlavnom meste či v jeho okolí. Uzbeci sú zatiaľ v nedohľadne, a budú najsôr skoro nepoužiteľní, pretože jazyk nezvládnu tak rýchlo ako Ukrajinci.
Plátanie dier v grafikone
Ako teda Arriva zatiaľ pláta diery v grafikone prímestskej doprave, ktorý sa mení každý deň? Stiahla vlastných vodičov z ostatných regiónov Slovenska na dočasnú výpomoc. Ako dlho bude trvať dočasnosť ešte nevedno, ale asi už len do Vianoc. Medzi nimi sú aj východniari, autor komentára to vie rozoznať podľa prízvuku, keďže sám z Východu pochádza a cestuje autobusmi.
Druhá záplata je vo forme mikrobusov či skôr dodávok, mimochodom celkom luxusných. Autor jednu cestu v takom sedem miestom mercedese už zažil. A hádajte kto ho šoféroval. Východniar z Bardejova. Pri diskusii povedal, že sú tu s partiou niekoľkých mikrobusov všetci z okolia Prešova a Bardejova.
Cestujúci v luxusnej dodávke si cestu do Senca pochvaľovali. Využili ju už niekoľko krát. Horšie je, že niektorí najprv asi pol hodinu mrzli na zastávke čakajúc na autobus, ktorý podľa dispečingu aj webu Arrivy vraj mal prísť hoci s miernym meškaním. Neprišiel.
Bitka o šoférov v Bratislave a okolí vrcholí: Arriva už robí nábor aj v Uzbekistane
Riešenie v dohľadne
Arrive sa napokon tristnú situáciu podarí vyriešiť, zjavne aj v spolupráci s rivalom, ktorého porazila v tendri – Slovak Lines. Do autobusov sa vrátia niektorí bývalí vodiči Slovak Lines, ktorí doteraz oddychovali doma s odstupným a pozerali sa na kolaps prímestskej dopravy. Stali sa možno hračkou v rukách dopravných firiem, ale niet im čo vyčítať. Pred Vianocami potrebujú oddych a kolaps naozaj nespôsobili oni.
Novému dopravcovi mierne pomôže aj pandemický lockdown, zatvorené školy a približujúce sa vianočné sviatky. Môže zredukovať spoje na víkendový či prázdninový režim. V januári azda už nastúpia do autobusov Ukrajinci, možno aj Uzbeci a bude ako nebolo. Trpkosť cestujúcich voči autobusovej doprave však ostane. Mnohí už presadli do vlakov a späť do áut. Či presadnú späť do autobusov je viac než otázne.