Zažili to viacerí. Sprievodca vo vlaku so švejkovskou absurdnosťou vysvetľuje, že oni za meškanie nemôžu, že na vine sú železnice. Samozrejme má pravdu, vagóny totiž zabezpečuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), kým koľajnice prevádzkujú Železnice SR (ŽSR). Ak vlak mešká pre opravu koľají, na vine sú naozaj „oni“. Pravdou je aj to, , že bežného cestujúceho tieto kompetenčné spory nemajú prečo zaujímať. Najmä ak sa železnice rozdelili preto, aby mal spotrebiteľ vyšší komfort, keďže sa tým mal otvoriť priestor pre príchod nových dopravcov. To sa však v prípade Slovenska deje skôr symbolicky, dôvodom je najmä politika.
Treba pripomenúť výrok Andreja Danka z roku 2016, že neznáša žlté vlaky a autobusy a „musia ísť preč.“ RegioJet, ktorý ich prevádzkoval, krátko nato na hlavnej trati Bratislava – Košice aj reálne skončil. Okrem nepriateľského postoja politikov uviedol český dopravca ako dôvod aj bezplatné cestovanie, ktoré kriví trh.
Privatizácia ako riešenie. Ak chce štát ponúkať domácnostiam dlhopisy, mohol by aj akcie
Ak nerátame výnimky, ako napríklad trať do Komárna, trhu dominuje štátny moloch. ŽSR i ZSSK patria medzi najväčších zamestnávateľov spomedzi štátnych firiem. A prehadzovanie zodpovednosti medzi nimi nie je nič výnimočné. Naznačuje to aj tragédia pri Nových Zámkoch. Neoficiálne informácie naznačujú, že signalizácia bola pokazená a trať nemala byť v prevádzke. Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža zrejme zlyhal ľudský faktor a nebola to systémová chyba. Železničná spoločnosť pochybenie rušňovodiča vylúčila.
Pozitívne čísla
Cieľom tohto textu nie je hľadať vinníka konkrétneho nešťastia. Hoci v tomto prípade trať poškodilo počasie, pravdou je, že stav koľají je zlý, České dráhy dokonca vlani žiadali slovenských kolegov o nápravu. Zdôraznili, že výsledkom ciest českých vlakov na Slovensko sú vyššie náklady na ich údržbu. Riešiť zjavne treba trate, ako aj samotné vozne.
Zhodou náhod deň pred nešťastím vydali Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) a Železničná spoločnosť Slovensko hodnotenie vplyvov nového grafikonu na sezónu 2022/2023. Výsledky vyznievajú pozitívne. Keďže ide o postpandemické obdobie, analýza pracuje s odhadmi. Základné posolstvo je, že nový grafikon „zvýšil prepravu platiacich cestujúcich o šesť percent oproti postpandemickému odhadu ÚHP a tržby o tri percentá“. V skutočnosti je však počet ľudí vo vlakoch menší ako pred pandémiou, to aj ÚHP otvorene priznáva. Súčasný počet je nový štandard. Analytici dodávajú, že sa podarilo znížiť „jednotkovú dotáciu po zohľadnení inflácie na vlakový kilometer o sedem percent a na osobokilometer platiacich cestujúcich až o 14 percent“.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?