Sviatok sv. Valentína mal dopad nielen na pocity všetkých zamilovaných, ale aj na finančné trhy. Z tohto komerčného sviatku sa snažia každoročne vyťažiť aj obchodníci, čo má potenciál na ich ohodnotenie na burzách po celom svete. Tento rok je však zlou správou inflácia, ktorá zvyšuje ceny tovarov v rôznych odvetviach. Spotrebitelia teraz musia znášať vysoké ceny, keďže inflácia sa pohybuje v niektorých krajinách aj nad 20 percent.
Napriek tomu - podobne ako každý rok - patria k najvyťaženejším segmentom výrobcovia sladkostí, pestovatelia kvetín, ale aj hotely či gastronómia. Prístupy sú pritom rôzne. Napríklad výrobcovia čokolády ako Lindt, Nestlé a Mondelez zvýšili ceny o 11 percent a viac, zatiaľ čo Tesco ponúka Finest Dinner for Two, ktorý zahŕňa hlavné jedlo, prílohu, dezert a nápoj, celoročne za nezmenenú Clubcard cenu 12 libier.
Valentína si užívajú predovšetkým akcionári „čokoládových firiem“
Posledný prieskum hodnotiacej platformy Trustpilot ukazuje, že takmer polovica Američanov, konkrétne 41 percent, tvrdí, že si nemôže dovoliť utratiť za Valentína výraznejšiu sumu, zatiaľ čo ďalších 23 percent je neistých, či sa tohto sviatku vôbec zúčastnia. Napriek tomu Národná maloobchodná federácia očakáva, že celkové výdavky na Valentína v roku 2023 dosiahnu až 25,9 miliárd dolárov.
Priemerný Američan by tak mohol minúť viac ako 190 dolárov na darčeky ako sladkosti a kvety, čo je nárast oproti minulému roku. Vtedy „účet za Valentína“ dosiahol v priemere 175 USD. Tieto vysoké výdavky prispievajú k svetovej ekonomike a môžu tiež pozitívne ovplyvniť niektoré akcie. Ktoré akciové tituly sa teda oplatia sledovať kvôli Valentínovi?
Napríklad akcie spoločnosti Mondelēz v minulosti počas tohto obdobia tradične rástli a to isté platí aj v tomto roku. Spoločnosť má pritom globálne zastúpenie v rôznych častiach sveta, vrátane Latinskej Ameriky, Severnej Ameriky, Ázie, Blízkeho východu, Afriky a Európy. Dá sa teda povedať, že s nárastom predaja a záujmu o čokoládu Mondelez tradične posilňuje.
V odvetví gastronómie zaznamenávame vysoký nárast cien v porovnaní s minulým rokom. Londýnska reštaurácia Ritz, ktorá má Michelinovu hviezdu, stanovila cenu štvorchodového menu pre Valentína na 395 libier na osobu, čo predstavuje nemalé zvýšenie oproti minulému roku. Luxusná večera vtedy stála 325 libier.
V severnej Amerike ľudia váhajú, či investovať nemalé peniaze do luxusnej večere s partnerom alebo partnerkou v reštaurácii, alebo zostať doma a otvoriť si fľašu šampanského alebo si kúpiť kvalitnú čokoládu. V odvetví gastronómie je stále populárnejšie doručovanie jedál do domu. Aj keď to môže mať vplyv na návštevnosť reštaurácií, zdá sa, že to neublíži tomuto sektoru. Aj pre tento sektor by mal byť aj tohtoročný sviatok sv. Valentína vzpruhou.
- Adam Austera
Vyštudoval vysokú školu v Nitre, avšak už počas štúdia ho zlákala oblasť obchodovania na kapitálových trhoch. Najskôr obchodoval súkromne, no neskôr sa zamestnal na oddelení dealingu a postupne sa vypracoval až na aktuálnu pozíciu finančného analytika značky Ozios.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora