Keď začiatkom októbra palestínske hnutie Hamas zaútočilo na Izrael, cena ropy vzrástla o viac ako tri doláre v priebehu jedného dňa. Obchodníci s komoditou započítavali možnosť najhoršieho scenára - že do konfliktu sa zapojí Irán. Nestalo sa a cena ropy pre slabú globálnu ekonomiku klesala k letným minimám. Po dvoch mesiacoch strát v pondelok opäť zaznamenáva odraz, takisto o hodnote približne tri doláre. Stále to nie je Irán, no konflikt sa posúva bližšie k nemu - rozširuje sa ďalej na Blízky východ a začína ohrozovať aj globálnu prepravu.
„Smrť Izraelu a smrť Amerike,“ to sú heslá, ktoré proklamujú húsíovia predstavujúci jemenskú odnož šiitizmu. Podporovaní Iránom už dekády bojujú proti sunnitom, najmä Saudskej Arábii a Spojeným arabským emirátom v Jemene. V roku 2014 sa im podarilo získať kontrolu nad hlavným mestom krajiny Saná. Odvtedy ovládajú západnú časť Jemenu, ktorá susedí s Červeným morom. A tiež kontrolujú úzky prieliv Báb al-Mandab, cez ktorý sa preplaví pätina globálnej ropy a zemného plynu, a takmer tretina svetovej kontajnerovej kapacity. Takmer všetky lode plávajúce z Ázie do Európy využívajú Suezsky kanál, ktorý nie je možné využiť bez toho, aby sa loď preplavila cez Báb al-Mandab, inak nazývaný aj brána sĺz.
Jemenskí húsíovia sa v poslednom mesiaci solidárne pripojili k pomoci palestínskemu Hamasu a začali útočiť na lode plávajúce v Červenom mori v okolí Báb al-Mandábu. So zámerom útočiť na izraelské plavidlá a tie smerujúce do izraelských prístavov 19. novembra obsadili prvú loď v Červenom mori.
Útoky sa v decembri začali stupňovať a do oblasti priplávali americké, britské a francúzske vojenské plavidlá. Kým dokázali zachytiť a zneškodniť niekoľko dronov, pod paľbu sa dostávalo čoraz viac obchodných lodí. V utorok 12. decembra to bola nórska Strinda, 15. decembra zasiahli protitankovou strelou dve lode plávajúcou pod libérijskou vlajkou a v pondelok 18. decembra ďalšie dve plavidlá.
Najväčšie prepravné spoločnosti sveta, MSC, Maersk, CMA-CGM a Hapag-Lloyd pre obavy o ďalšie útoky vyhlásili, že prestávajú využívať Červené more. Lode sa tak budú do Európy a späť plaviť opäť okolo juhoafrického Mysu dobrej nádeje, čo cestu predlží zhruba o 13-tisíc kilometrov a dva týždne. To si následne vyžiada vyššie náklady na prepravu, čo opäť zvýši jej ceny.
Politika OPEC-u zlyháva. Zastaviť prepad cien ropy je čoraz ťažšie. Pre svet je to zlé znamenie
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?