Vianočné sviatky sú tu čo nevidieť. December je každoročne mesiacom, kedy Slováci nakupujú najviac. Decembrové tržby obchodníkov sú tak o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov roka. Dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl a darčekov pod vianočný stromček.

Obchodníci tak v priebehu decembra utŕžia až o 10 – 40 percent viac ako počas iných mesiacov. Decembrové tržby maloobchodu zvyknú tvoriť až desatinu z celoročných tržieb.

Silný je celý štvrťrok

Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však i takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu.

Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka. V období október – december predstavujú tržby maloobchodu až 27 percent z celoročných tržieb. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb zvyknú ukrojiť podiel na úrovni 23 až 25 percent. Vyplynulo to z údajov Štatistického úradu SR.

Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyššie tržby predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov.

Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.

Otvorenie autobusovej stanice Nivy v Bratislave.
Neprehliadnite

Kým niektoré nákupné centrá zívajú prázdnotou, e-shopy nestíhajú

Obchodov máme viac

V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. V roku 2019 predstavovala predajná plocha obchodov takmer 3,74 mil. metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,69 metra štvorcového z plochy obchodu.

Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne šesťdesiat percent. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov.

Tento rok si priplatíme

Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2021 medziročne vyššie o 3,9 percent. Drahšie ako pred rokom boli najmä oleje a tuky (o takmer 12 percent), zelenina (o vyše 10 percent), ovocie (o 5,5 percent), mlieko a syry (o 4,0 percent), chlieb a obilniny (o 3,6 percent), ale aj za mäso a výrobky z neho (o 2,7 percent).

Odhadujeme, že tempo zdražovania potravín do konca tohto roka ešte zrýchli. Za tohtoročný predvianočný nákup potravín tak zaplatí slovenská domácnosť cca o 5 percent viac ako vlani.

Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom najmä počítače (o 8,0 percent), bicykle (o 7,9 percenta) a šperky (o 6,6 percenta).

K elektronike sa dostane ten, kto bude rýchlejší
Neprehliadnite

Plánujete pod stromček elektroniku? Čakajú vás vianočné nákupy na spôsob „Rýchlo a zbesilo“

Od 2 do 3 percent si priplácame oproti minulému roku za hudobné nástroje, oblečenie, fotoaparáty, knihy, hodinky, ale aj výrobky pre domácich miláčikov.

Za výrobky pre osobnú hygienu si priplácame oproti vlaňajšku 1,4 percenta. Za hračky a obuv platíme viac o 0,9 a 0,8 percenta. Cenovky na kávovaroch sú porovnateľné ako vlani, nakoľko si za ne v priemere priplácame iba 0,1 percenta.

Lacnejšie ako pred rokom nás ale vychádzajú mobilné telefóny (- 0,4 percenta) či športové vybavenie (- 0,7 percenta).

Zvyšovanie cien
Zdroj: Wood & Company / Eurostat

V decembri je aj viac odpadu

Vyššia spotreba obyvateľstva v súvislosti s vianočnými sviatkami ide ruka v ruke aj s rastúcou produkciou komunálneho odpadu. Takmer z každého zakúpeného tovaru totiž vzniká skôr či neskôr v nejakej podobe odpad.

Odhadujeme, že práve počas decembra Slováci v priemere vyprodukujú 40 – 45 kg komunálneho odpadu na osobu. Prvý a zároveň najčastejší odpad je obal. Vo vianočnom období, v snahe prekvapiť našich blízkych, darčekovo balíme už aj to, čo je raz zabalené.

Z potravín vzniká odpad navyše prípravou jedál v kuchyni, nedojedením potravín alebo aj ich vyhodením do smetnej nádoby pre exspiráciu dátumu spotreby. V odpadových nádobách časom končia aj rôzne opotrebované alebo poškodené predmety.

Odporúčame preto aj v súvislosti s vianočnými sviatkami nakupovať s rozumom, čo v praxi nemusí byť vôbec zložité. Na začiatok stačí napísať si nákupný zoznam, použiť vlastné nákupné tašky, darčeky baliť do obalov, ktoré sa dajú opakovane použiť a pri príprave štedrovečerného stola to príliš nepreháňať a navariť iba toľko, koľko domácnosť dokáže skonzumovať.

Vianočné nakupovanie obmedzuje lockdown

Aktuálne máme na Slovensku lockdown, pre ktorý sú mnohé kamenné prevádzky obchodov zatvorené. Otvorené sú iba obchody zamerané na nevyhnutné tovary, ako potraviny, drogérie či lekárne. Tohtoročné predvianočné nakupovanie (najmä darčekov) sa tak viac presúva do online sveta.

Väčšina značiek alebo predajní, ktoré majú svoje fyzické prevádzky zatvorené, funguje momentálne vďaka doplnkovým online predajným kanálom a svoje kamenné predajne využívajú ako výdajné miesta. Je otázne, či im tento režim predaja dokáže zabezpečiť porovnateľné tržby, ako keď môžu fungovať naplno – teda prostredníctvom fyzických prevádzok.

Napriek tomu, že online nakupovanie získava aj vďaka pandémii na popularite, u Slovákov hrá stále prím klasické nakupovanie. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať. U mnohých spotrebiteľov je prioritou mať zakúpený tovar k dispozícii ihneď. Budúcnosť odborníci vidia v mixe klasického nakupovania a e-commerce.

Rakúsko bude zamestnancov supermarketov očkovať prednostne. Kancelár Sebastian Kurz ich označil za hrdinov koronakrízy.
Neprehliadnite

Slováci nakupujú viac, tržby maloobchodu narástli vyššie ako pred pandémiou