Predtým, ako pôjdeme ďalej v sérii, venujúcej sa vysokému školstvu, zastavme sa ešte na chvíľu pri pandémii. Už v júni sme vedeli, že príde druhá vlna a kríza s ňou spojená. Pre veľa ľudí prekvapivo nakoniec aj prišla. Prišla a aj vďaka prístupu premiéra, ako aj so súhlasom vlády, dopadla na školstvo veľmi tvrdo. Nechcem ísť do diskusií, ktoré už boli v médiách mnohokrát, t.j., že deti by mali chodiť do školy (áno, mali by), potrebujú sociálny kontakt (áno, potrebujú), riziko komplikácií u detí je nízke (tu, pravda, narážame na problém vekovej štruktúry učiteľského zboru, ktorá je dôsledkom neriešenia situácie v školstve dlhodobo problematická) a mnohé ďalšie. Otvorene nesúhlasím s tým, že deti a študenti nechodia do škôl, a to už skoro rok – od marca 2020! Som presvedčený, že cesty sa nájsť dali, len by školstvo, deti, mládež, vysokoškoláci a ich budúcnosť museli byť prioritou pre vládu.
Morová rana 2: návrh novely vysokoškolského zákona
Chcem sa teraz venovať dôsledkom krízy, ktoré dopadajú na vysoké školy. V roku 2020 sa neuskutočnilo Testovanie-9, externá časť maturity ani ústna časť maturity. Chcem len zdôrazniť, že na našej fakulte sme externé výsledky maturít používali dlhodobo namiesto prijímacích skúšok. Zrušenie týchto skúšok pre žiakov a študentov neprospelo stredným školám, univerzitám, no najmä rozhodne neprospelo študentom, pre ktorých je maturita tradične „skúškou dospelosti“. V školskom roku 2019/20 bol tento prístup ešte ako-tak akceptovateľný, keďže pandémia naozaj zaskočila celú spoločnosť. Na FIIT STU sme na zrušenie maturít zareagovali obnovením prijímacej skúšky z matematiky a napriek tomu, že jej organizácia nám zabrala zhruba dva týždne, zvládli sme to výborne (za to patrí obrovská vďaka všetkým, ktorí k tomu na našej fakulte akokoľvek prispeli). Štát sa o takýto prístup ani len nepokúsil.
Poďme teraz k školskému roku 2020/21. Už pred jeho začiatkom sme vedeli, že pandémia ho zasiahne buď čiastočne, alebo ho, žiaľ, ovplyvní počas celej dĺžky. Tušili sme, že sa budeme opäť trápiť s dôsledkami dištančnej výučby. Tak aj bolo – starší žiaci základných a stredných škôl boli doma zatvorení v októbri a dodnes nevidno víziu ich návratu do kolektívov a k plnoformátovému vzdelávaniu. Čo je však alarmujúce, ministerstvo úplne rezignovalo na objektívne celoštátne testovania vedomostí externými maturitami a zrušilo ich aj tentoraz. Druhý rok po sebe! V utorok sme sa dozvedeli, že ani ústne maturity nebudú. Stredoškolskí pedagógovia sú zhrození, keďže maturita bola poslednou motiváciou pre študentov zúčastňovať sa vyučovaní a „aj niečo robiť.“ Takto veľa končiacich stredoškolákov rezignuje na posledné mesiace a po roku a pol bez normálnej školy nastúpia na univerzity.
Kedy začne byť vzdelávanie, teda investovanie do budúcich generácií prioritou zodpovedných?
Zopakujem – naša fakulta pripravila prijímacie konanie pre viac ako 1 000 záujemcov za dva týždne, ministerstvo školstva so všetkým jeho personálom a odbornými orgánmi nebolo schopné zabezpečiť externé maturity už druhý rok po sebe. A to je školstvo deklarované ako prioritná oblasť vlády. Nechcem vidieť, ako vyzerajú tie neprioritné.
Z cyklu Morové rany slovenského vysokého školstva.
- Ivan Kotuliak
Od decembra 2019 som dekanom FIIT STU. Som tiež odborným zástupcom SR pre European Blockchain Partnership pri EK a slovenským zástupcom Information for All programu Slovenskej Komisie UNESCO. Doktorát som získal od Univerzity vo Versailles v odbore informatika, ako aj od FEI STU v odbore telekomunikácie. Od r. 2002 pracujem na pozíciách výskumného pracovníka, neskôr odborného asistenta a od r. 2010 docenta a prodekana fakulty. Moja výskumná orientácia zahŕňa výkonnosť komunikačných sietí, architektúry NGN sietí, mobilné a bezdrôtové siete. V poslednej dobe sa zameriava na Blockchain a Siete pre doručovanie obsahu CDN, kde som spoluautorom štandardu ETSI, ako aj na Softvérovo definované siete (SDN). Kontakt: [email protected]
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora