Negatívny sentiment na akciových trhoch sa na Porsche neprejavil
Materská spoločnosť Volkswagen stanovila cenu akcií luxusnej automobilky Porsche na 76,50 až 82,50 eur. Aj napriek nepriaznivému vývoju trhov sa krátko po úvode obchodovania akcie Porsche AG nachádzali v pluse 3 percentá nad emisnou cenou 82,50 eur. Ocenenie firmy na úrovni 77,4 miliardy eur je blízko trhovej kapitalizácie Volkswagenu ako celku v hodnote približne na úrovni 80 miliárd eur.
Ako už pred IPO informovala agentúra Reuters, v prípade dosiahnutia hornej hranice stanoveného rozpätia by vstup Porsche na burzu znamenal tretiu najväčšiu primárnu verejnú ponuku akcií IPO v európskej histórii. A presne to sa stalo.
Vedomé rozhodnutie, ktorého sa nemáme obávať
Pozitívny sentiment ešte podporilo vyjadrenie Olivera Bluma pre Reuters, kde vyvrátil obavy zo svojej zdvojenej úlohy generálneho riaditeľa Porsche AG a Volkswagenu, keď sa vyjadril, že toto rozhodnutie bolo urobené „vedome“. Skupina Volkswagen zahŕňa okrem Porsche značky ako Volkswagen, Audi, Seat, Ducati, Bentley, Lamborghini alebo Škoda Auto.
911 miliónov akcií ako pocta ikonickému modelu
Päťdesiat percent tvorili kmeňové akcie, ostatok prioritné akcie s tým, že súčasťou IPO bola aj štvrtina prioritných akcií bez hlasovacích práv. Porsche vydalo presne 911 miliónov akcií, ktorým vzdalo hold nadčasovému modelu 911. Polovicu z tohto objemu mala kúpiť spoločnosť Porsche SE s prémiou 7,5 percenta nad cenou IPO a ďalších 12,5 percenta bolo podľa vopred zverejnených informácií ponúknutých investorom.
Akcionári majú dôvod na radosť
Akcionári spoločnosti Porsche môžu byť viac ako spokojní. Primárny úpis akcií spoločnosti sa stal najväčším od roku 1996, keď vstúpil na burzu Deutsche Telekom. Vo svetle týchto udalostí Volkswagen už avizoval plány na zvolanie mimoriadneho valného zhromaždenia, kde má v decembri navrhnúť vyplatenie 49 percent celkového výťažku akcionárom vo forme mimoriadnej dividendy. Podľa očakávaní by celkový výťažok z predaja akcií mohol dosiahnuť až 19,5 miliardy eur.
- Olívia Lacenová
Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora