Slovenské školstvo je pravidelne ústami politikov vyzdvihované ako ich priorita, ale až príliš často, keď majú pre školstvo niečo konkrétne urobiť, zostáva iba pri slovách. Pritom prvoradou úlohou Slovenska by mal byť rozvoj školstva, najmä vysokoškolského vzdelávania, ktoré je budúcnosťou našej krajiny. Vo vyspelých krajinách Európy a sveta je v popredí podpora najmä technických smerov vzdelávania, ktoré sú v dnešnej modernej dobe prepojené s inováciami a znalostnou ekonomikou, na ktorej by sme mali stavať aj budúcnosť Slovenska. Ak chceme dobehnúť vyspelé západoeurópske krajiny v kvalite života a životnej úrovne, je to pre nás nevyhnutnosťou. Práve preto by nová vláda mala aktívne pracovať na posilnení tohto sektora a zabezpečiť, aby vysoké školy boli schopné plniť svoju úlohu ako centrá excelentnosti vo výskume, vzdelávaní a inováciách.

Za posledné roky má Slovensko veľkú slabinu v nedostatočnom čerpaní peňazí zo štrukturálnych fondov EÚ a z Plánu obnovy rezervovaných pre inovácie a školstvo. V tomto výrazne zaostávame dokonca aj za okolitými krajinami. Najdôležitejšie pre Slovensko a naše školstvo je spustiť a vyhodnotiť významný objem projektov do leta 2025. Aby sme dobehli to, kde posledné vlády zlyhali. Bez naštartovania úspešných projektov nedobehneme zaostávanie v poddimenzovaných inováciách, či podfinancovanom vzdelávaní a Slovensko sa stane iba montovňa a dodávateľ produktov a služieb bez vyššej pridanej hodnoty pre iné krajiny a firmy. Je dôležité, aby Plán obnovy zohľadňoval aj potreby vysokých škôl a podporovali ich vytváraním podmienok pre excelentné vzdelanie a výskum.

Poskytnutie finančnej podpory najlepším študentom môže byť ďalším z dôležitých opatrení v tomto smere. Podpora najlepších študentov má niekoľko výhod, ktoré budú motivovať mladých ľudí, aby neodchádzali za štúdiom do zahraničia, kde je takáto podpora bežná. Môže to prilákať a udržať talentovaných jednotlivcov na vysokých školách, čo môže prispieť k vyššej úrovni vzdelania a výskumu. Môže to podporiť rozvoj nových nápadov a technologických inovácií, keďže tieto štipendiá môžu umožniť študentom venovať sa svojim projektom a výskumným záujmom. Preto je znepokojujúce, že vysoké školy v tomto čase stále nedostali dotáciu z Plánu obnovy na najlepších študentov vo výške 200 eur, ktoré deklarovala ešte minulá vláda. Jednou z priorít súčasnej vlády by mala byť aj snaha dotiahnuť naštartované procesy v oblasti podpory špičkových študentov na našich vysokých školách. Pretože, ak mladé talenty budú cítiť, že ich Slovensko podporuje a má záujem o ich udržanie v našom systéme vzdelávania a výskumu, budú mať záujem zostať tu a rozvíjať našu ekonomiku a hospodárstvo.

Taktiež vyhodnocovanie výskumu a inovačných projektov podľa medzinárodných kritérií je kľúčové pre úspešné inovácie vo firmách. Tieto procesy pomáhajú firmám zlepšiť efektivitu, identifikovať silné a slabé stránky ich inovačných iniciatív a optimalizovať ich investície do výskumu a vývoja. Celkovo je vyhodnocovanie výskumu a inovačných projektov dôležitým nástrojom, ktorý môže pomôcť firmám efektívne inovovať a dosiahnuť dlhodobý úspech. Dnes na ministerstvách, či už na úrovni ministrov, štátnych tajomníkov, alebo generálnych riaditeľov je vidieť záujem zlepšiť a posunúť dopredu naše vzdelávanie, inovácie a školstvo ako také. Bez kvalitných a vzdelaných ľudí nemôže byť Slovensko úspešné. To si uvedomujú už všetci.

Celý proces spomaľuje zdĺhavé prijímanie legislatívy, keďže viaceré zo spomenutých oblastí vyžadujú zmeny zákonov, a to je niekedy aj polročný či ročný proces. Ale školstvo je beh na dlhé trate, nie šprint. Poznám to zo svojej praxe dlhoročného vysokoškolského pedagóga, výskumníka a inovátora v oblasti prepájania vzdelávania s praxou. Treba len trpezlivo pracovať a som presvedčený, že Slovensko môže v dohľadnej dobe cítiť výsledky práce na zlepšení úrovne nášho vzdelávania a inovácií. Ak dôjde k zlepšeniu v oblasti vzdelávania a inovácií, následne to pozitívne pocítia aj bežní ľudia na svojich každodenných životoch a zlepšení ich životnej úrovne.

Ivan Kotuliak

Od decembra 2019 som dekanom FIIT STU. Som tiež odborným zástupcom SR pre European Blockchain Partnership pri EK a slovenským zástupcom Information for All programu Slovenskej Komisie UNESCO. Doktorát som získal od Univerzity vo Versailles v odbore informatika, ako aj od FEI STU v odbore telekomunikácie. Od r. 2002 pracujem na pozíciách výskumného pracovníka, neskôr odborného asistenta a od r. 2010 docenta a prodekana fakulty. Moja výskumná orientácia zahŕňa výkonnosť komunikačných sietí, architektúry NGN sietí, mobilné a bezdrôtové siete. V poslednej dobe sa zameriava na Blockchain a Siete pre doručovanie obsahu CDN, kde som spoluautorom štandardu ETSI, ako aj na Softvérovo definované siete (SDN). Kontakt: [email protected]

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora