Aj keď sa aerolinky od jari do leta minulého roka postupne dostávali k plnohodnotnej prevádzke, aktuálne majú opäť na čele vrásky. Problémom je šírenie novej mutácie covidu-19 omikron, pri ktorej je riziko nákazy trikrát vyššie ako u predchádzajúcich variantov. Aerolinkám chýba viac členov posádok, nehovoriac o slabo obsadených letoch a zavretých krajinách. Výsledkom je rušenie stoviek až tisícok letov, pád tržieb a rastúca neistota medzi investormi.

Delta Airlines rušia množstvo letov

Pozrime sa na prípad najväčších amerických aeroliniek Delta Airlines. Rastúci počet prípadov covidu-19 priviedol firmu v prvom kvartáli 2021 do straty. Následne vďaka letnej sezóne uvidela americká spoločnosť povestné svetlo na konci tunela, keď v treťom kvartáli vygenerovala najvyššie príjmy od posledného predpandemického roka 2019 (1,2 mld. USD). K dovolenkovým letom sa pridali aj biznis lety, ktoré sa začali pomaly vracať k pôvodným úrovniam. Tržby vygenerované v 3. kvartáli sa vyšplhali až na 9,47 miliardy USD, čím predstihli očakávania analytikov. Aj keď tieto výsledky stále nedosiahli na predpandemické čísla, akcie po ich zverejnení vyskočili o viac ako dve percentá .V súčasnosti to však opäť ide dolu kopcom. Covid-19 vyradil veľkú časť posádky Delta Air Lines už počas vianočného obdobia, kvôli čomu musela firma zrušiť množstvo letov. Napriek tomu trh ostáva mierne optimistický vďaka očakávaniu, že dopyt po cestovaní v roku 2022 opäť postupne stúpne a aerolinky sa dostanú znovu do zisku.

Výkonnosť spoločnosti Delta Air Lines Inc za posledných 5 rokov
Zdroj: www.investing.com
Výkonnosť spoločnosti Delta Air Lines Inc za posledných 5 rokov

United Airlines sú v strate od začiatku pandémie

Ďalšie veľké americké aerolinky United Airlines sa od začiatku pandémie zatiaľ nedostali zo straty. Rovnako sa strata očakáva aj v ďalšom kvartáli, a to vo výške 2,12 USD na akciu. Aj v ich prípade je za tým kombinácia nákazlivého omikronu a pretrvávajúcich cestovných obmedzení. Faktom je, že celý sektor cestovného ruchu by už konečne veľmi potreboval pomyselnú „stopku pre šírenie koronavírusu“. Tá je však v nedohľadne, aj keď časť odborníkov operuje s variantom, keď výrazne nákazlivý omikron postupne nakazí drvivú časť populácie, ktorá bude vďaka protilátkam dlhodobo odolnejšia. To je však možný variant pre budúcnosť, aktuálne trpia aerolinky kombináciou zlého zimného počasia, nedostatočného počtu zdravých zamestnancov a tiež nižšieho počtu cestujúcich.

Lety duchov v Európe sú opäť tu

V odbornej verejnosti sa najnovšie rozhorel spor ohľadom pravidiel EÚ týkajúcich sa letiskových slotov. EÚ dlhodobo uplatňovala pravidlo, že aerolinky musia svoje letiskové sloty (čiže časové okno, počas ktorého lietadlo pristane, odbavia ho, zaparkujú, vybaví sa check-in, batožina a nastúpia cestujúci) využívať na 80 percent. Minulý rok od pravidlá kvôli nástupu covidu-19 upustila, avšak uplynulú zimnú sezónu ich obnovila vo výške 50 percent. Ak teda aerolinky nechcú prísť o nedostatkové sloty na veľkých letiskách, musia lietať za každú cenu. Tým pádom sú vo vzduchu častokrát s takmer prázdnymi lietadlami. Nemecký gigant Lufthansa sa na pravidlá sťažuje a hovorí, že počas aktuálnej zimnej sezóny musí zrušiť 33-tisíc letov, čo je približne 10 percent v skupine. Ďalších 18-tisíc letov musí odlietať aj napriek tomu, že má minimálnu obsadenosť. Lufthansa obviňuje EÚ, že týmto spôsobom ide proti vlastnej ekologickej agende. V diskusii však Nemcom kontruje Ryanair, ktorý hovorí, že stačí predať miesta v lietadlách zákazníkom. Podľa CEO Ryanair Michael O’Learyho sa o to Lufthansa nesnaží, keďže je zbytočne drahá a radšej sa spolieha na finančnú záchranu v miliardách eur.

Faktom je, že veľké aerolinky ako Lufthansu a Brussels Airlines táto situácia tlačí ku dnu a sú vo vysokej strate. Bude zaujímavé sledovať vývoj tejto diskusie, v ktorej Európska komisia zatiaľ kontruje, že žiadnu firmu netlačí do tzv. letov duchov. Medzičasom sa však jasne ukazuje, že akciám veľkých aeroliniek ako Lufthansa aktuálny vývoj skutočne nepraje.

Výkonnosť spoločnosti Deutsche Lufthansa AG za posledných 5 rokov
Zdroj: www.investing.com
Výkonnosť spoločnosti Deutsche Lufthansa AG za posledných 5 rokov
Lucia Žárska
Hlavná analytička brokerskej spoločnosti ProfitLevel. Do jej portfólia patrí webová stránka Mafinn, kde figuruje ako spoluzakladateľka. Jej oblasťou záujmu je vzdelávanie laického publika v oblasti investícii. V brokerskej firme sa venuje hlavne oblasti finančných trhov.
Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora