Kto si chce kúpiť auto so spaľovacím motorom, bude mať dobrú šancu na nákup v zľave v druhej polovici roka, písal TREND začiatkom apríla. Dôvodom je najmä nadprodukcia automobiliek, ktorá narazí na slabý spotrebiteľský dopyt.
Po strede, kedy ohlásila hospodárske výsledky Tesla, sa situácia pre výrobcov ešte zhoršila, no spotrebitelia sa môžu tešiť na väčšie zľavy. Majiteľov starších automobilov však nepotešila.
Elon Musk na tlačovej konferencii opäť prezentoval svoj mikro aj makroekonomický pohľad. Ani jeden nevyznieval pozitívne. „Stojí za to zdôrazniť, že súčasné makro prostredie zostáva neisté,“ povedal. „Myslím si, že ľudia to už vedia, najmä pri veľkých nákupoch, ako sú autá.“
Už predtým uviedol, že dopyt po vozidlách Tesly je „extrémne silný“, avšak limitujúcim faktorom ich nákupov je schopnosť platiť za auto. Jedným z hlavných dôvodov sú rastúce úrokové sadzby, ktoré „zvyšujú ceny vozidiel“ a znižujú dopyt. Ekonomika má podľa neho problém.
Na problémy súčasného aj budúceho dopytu reagoval jasne a šiestykrát v tomto roku znížil ceny vozidiel. Cena základného Modelu Y klesla o pätinu a v Spojených štátoch sa dostala pod 40-tisíc dolárov. Zľavy aplikoval aj v ostatných krajinách, od Číny po Európu.
Tesla si totiž pokles cien automobilov môže dovoliť. Jej marže sú jedny z najvyšších v segmente. Kým na jednom aute ešte v treťom kvartáli zarobila takmer 10-tisíc dolárov, jej najlepšia konkurencia zarobila iba o niečo viac, ako tisíc dolárov, väčšina ešte menej.
Pri zverejnení hospodárskych výsledkov sa ukázalo, že zisková marža Tesly klesla pod 20 percent, čo ale podľa E. Muska nie je problém. „Aj keď sme výrazne znížili ceny, stojí za zmienku, že naša prevádzková marža zostáva medzi najlepšími v odvetví,“ uviedol. „Dospeli sme k názoru, že presadzovanie vyšších objemov a väčšej flotily je správnou voľbou oproti nižšiemu objemu a vyšším maržiam.“
A tu začínajú problémy pre všetkých. Pokles cien je totiž stratégia, ako bojovať s trhom, ktorý nerastie podľa očakávaní. Tým, že Tesla znižuje ceny, bude pre kupcov atraktívnejšia a nižší dopyt prenesie na ostatné automobilky, ktoré si nemôžu dovoliť razantne znižovať ceny svojich áut.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?