Aj keď nejedna automobilka už testuje plne autonómne autá, do ich zavedenia do praxe je ešte dlhá cesta. Medzitým sa do popredia prediera zaujímavý koncept ako medziprodukt – tzv. teledriving. Je to vlastne riadenie automobilov profesionálnymi operátormi na diaľku, v princípe niečo podobné ako auto s diaľkovým ovládaním. Avšak namiesto hračkárskych autíčok ide o riadenie veľkých áut s pasažiermi.

Riadenie auta na diaľku

Princíp teledrivingu je v tom, že profesionálny vodič (teledriver) riadi z centrály elektromobil k zákazníkovi, ktorý si ho objedná cez aplikáciu Vay. Auto príde, zákazník nastúpi a sám sa odvezie do cieľa. Následne auto opäť prevezme teledriver a dopraví ho k ďalšiemu zákazníkovi. Tým sa ušetrí parkovné a zároveň sa preriedi zástup áut na cestách.

V princípe ide o akúsi „donáškovú službu áut“. Teledriver je profesionálne vyškolený vodič, ktorý na diaľku ovláda komplet celé auto vrátane pohybu volanta, brzdenia a akcelerácie, a takisto robí vďaka real-time dátam všetky rozhodnutia počas jazdy. Keďže striktne dodržiava zásady bezpečnej jazdy, stará sa o pohodlné a spoľahlivé cestovanie.

Test už beží v Hamburgu

Vay je startup, ktorý už na dostal povolenie testovať tento koncept v uliciach nemeckého Hamburgu zatiaľ len na vopred určených trasách. Je to premiérové nasadenie v premávke, pričom samotná technológia riadenia auta na diaľku už prebehla radom testov s upravenými elektromobilmi KIA počas posledných vyše troch rokov. Najnovší krok – testovanie v meste – je zásadným krokom smerom k plne autonómnemu riadeniu.

Pretože Vay sa netají tým, že do systému chce je postupne zavádzať funkcie autonómneho riadenia. Akonáhle to bude bezpečné a aj legislatívne možné. Ako povedal generálny riaditeľ spoločnosti Vay Thomas von der Ohe, firma sa snaží hovoriť s úradmi o ďalších krokoch pri ponuke služieb širšej verejnosti. Podľa šéfa firmy Vay je kompletné zavedenie teledrivingu otázkou niekoľkých mesiacov.

Investori „naštartovaní“ investovať do autonómnych áut

Nemecký startup Vay so sídlom v Berlíne získal od investorov na vývoj a testovanie novej technológie takmer 100 miliónov dolárov. Firma zatiaľ zostáva v privátnom móde, t.j. s jej akciami sa verejne neobchoduje. Každopádne o tento a ďalšie startupy, ktoré sa aktivizujú v oblasti vývoja autonómnych vozidiel potenciál, majú záujem mnohí investori.

Známe sú aktivity bývalého finančného riaditeľa Googlu Patricka Pichettea či firma Atomico poskytujúca rizikový kapitál. Tento segment sa posúva dopredu bezpochyby aj vďaka ikonickej značke Tesla, ktorá v decembri 2022 uviedla – aj keď s veľkým oneskorením - na trh prvé nákladné elektrické vozidlá Semi Trucks.

Robotické taxíky nastupujú

Samozrejme, vývoj v oblasti autonómneho riadenia pokračuje na mnohých frontoch. Pozadu nechce zostať ani Uber, ktorý spolupracuje s firmou Motional, čo je spoločný projekt automobilky Hyundai a spoločnosti Aptiv. Uber a Motional uzavreli partnerstvo na obdobie 10 rokov a prvým výsledkom je ponuka novej prepravy pod názvom robotaxis.

Ide o autonómne auto, v ktorom naďalej sedí profesionálny vodiči a dohliada na prípadné problémy autonómneho systému. Avšak cieľom je vodiča z auta „vyradiť“ už v priebehu tohto roka, a tým pádom prejsť na skutočné autonómne, robotické taxíky. To, že autonómna preprava funguje, si Uber už otestoval v oblasti Los Angeles so službou Uber Eats. Vyzerá to tak, že v dohľadnej dobe by sme mohli vidieť na uliciach taxíky bez vodičov.

Olívia Lacenová

Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora