Ťažiari a spracovatelia lítia odhadujú, že už o niekoľko rokov budeme čeliť nedostatku vyťažiteľného lítia. Ako nás učí história, v zásade pri každom nedostatku niektorej suroviny v kombinácii s veľkým dopytom nasledoval rast jej ceny. Je preto možné, že v pomerne blízkej budúcnosti príde tlak na zvýšenie cien lítia ako suroviny, ktorá je dôležitá pre elektromobilitu a ďalšie segmenty.
Medzi top producentov lítia sa zaradí aj Česko
Podľa dát výrobcov sme v analytickom tíme CapitalPanda identifikovali niekoľko firiem, ktorých podnikanie je naviazané na lítium a má investičný potenciál. Čerstvým prírastkom na zozname sú firmy European Metal Holdings (EMH) a ČEZ, ktoré medzi sebou podpísali zmluvu o ťažbe lítia v českom Cínovci na nemeckých hraniciach.
EMH sa bežne venuje prieskumu ložísk cínu a ďalších základných kovov, zapojenie do ťažby lítia v Čechách je jeho premiérou v tomto segmente. ČEZ je zasa známy energetický gigant. EHM je cez dcérsku firmu držiteľom licencie na ťažbu lítia v Cínovci, čo je najväčšie ložisko lítia v Európe. Za 51-percentný vstup do dcérskej spoločnosti zaplatí ČEZ približne 34 miliónov eur.
Predikcie spotreby lítia v ďalších rokoch naznačujú veľký nárast. Dnes ležia najväčšie overené zásoby tohto kovu v Južnej Amerike, predovšetkým v Bolívii, Čile a Argentíne. V týchto troch štátoch je lokalizovaná viac než polovica svetových rezerv. Avšak nálezisko v Cínovci v Českej republike má na to zaradiť sa medzi zásadné s potenciálom ovplyvniť svetovú trhovú cenu komodity.
Ak klesnú akcie Albermarle, je to príležitosť
Firma Albermarle (NYSE: ALB) sa zameriava na ťažbu lítia. Cena jej akcií počas roka 2020 zásadným spôsobom poskočila, konkrétne o 102 percent. Pokles pri nástupe covidu-19 bol rýchlo vymazaný a v ďalšej časti roka akcie strmo rástli. Dôvod je jasný – očakávaný rast dopytu. Pritom Albermarle sa zo 65 percent venuje iným oblastiam ako lítiu (konkrétne kovom ako paládium, platina a bróm).
Dnes sú akcie firmy výrazne vysoko a nákup akcií nie je zaujímavý pre dlhodobú investíciu. Avšak prípadná korekcia ceny môže predstavovať dobrý základ pre nákup. Ak by akcie testovali cenové rozpätie z rokov 2017 – 2018, naznačovalo by to zaujímavú možnosť pre dlhodobú investíciu.
Podľa analýzy money.cnn.com je priemerná očakávaná hodnota akcií za 12 mesiacov 121,00 dolárov, čo predstavuje možný pokles hodnoty o 33,4 percenta oproti súčasnej trhovej hodnote.
General Motors sa snaží dostať zo stagnácie
Akcie spoločnosti General Motors (NYSE: GM) sa dostali 10. januára 2021 na 3-ročné maximum. Dôvodom bola prekvapujúce oznámenie o vzniku firmy BrightDrop – startupu na výrobu dodávkových vozidiel pre komerčné využitie a logistiku. GM oznámil túto novinku už s tým, že má zakontrahovaný FedEx ako budúceho odberateľa.
Hoci General Motors už skoro desať rokov dosahuje slabé výsledky a je prakticky v permanentnej kríze, v poslednom štvrťroku 2020 pustil na trh elektromobil Hummer EV a ukazuje vôľu po inováciách. Zisky a predaje GM narástli a sú v zóne, ktorá umožňuje externé financovanie a urýchľuje prechod k elektromobilite.
Automobilka General Motors sa ukazuje ambiciózne. Dňa 19. novembra 2020 oznámila plán uviesť na trh do roku 2025 celosvetovo 30 modelov elektromobilov a dosiahnuť predaj jeden milión elektromobilov. Zároveň pracuje na technickom riešení väčšej úspornosti batérií.
Generálna riaditeľka Mary Barrová avizovala, že GM zníži náklady o 2 miliardy dolárov vďaka zdieľaniu technických, výrobných, marketingových a firemných nákladov. Spoločnosť chce do roku 2025 financovať zrýchlenie procesov a 7 miliárd dolárov má ísť na investície súvisiace s elektromobilmi. Pre investorov je pozitívnou správou, že GM má znovu začať vyplácať dividendy už počas tohto roka.
Podľa analytikov money.cnn.com by sa hodnota akcií GM mohla za 12 mesiacov pohybovať v rozmedzí 52 a 72 dolárov, čo bude znamenať potenciálny rast akcií na 44,1 percenta súčasnej hodnoty.
NIO by mohol byť skokanom v segmente elektromobilov
Firmy NIO (NYSE: NIO) a CATL (Contemporary Amperex Technology Co.), čo je čínska spoločnosť zameraná na vývoj a výrobu lítium-iónových batérií, potvrdili, že testujú prototypy lítium-železo-fosfátových batérií.
Čínska firma NIO, zameraná na elektromobilitu, by mohla byť hviezdou tohto roka. Jej cieľom je predaj áut vo veľkých čínskych mestách, ktoré sú motorom čínskej ekonomiky. Keďže Čína a jej ekonomika sa už naplno zotavila z pandémie a opäť rastie, vyzerá to pre trh s autami nádejne.
NIO je ešte stále v červených číslach. Preklopenie do plusu očakávajú analytici premiérovo koncom roka 2022. Ak by však predaj elektromobilov ďalej rástol, môže bod zlomu nastať výrazne skôr.
Analytici money.cnn.com vidia pre túto firmu žiarivú budúcnosť. Najnižšia očakávaná hodnota akcií počas najbližších 12 mesiacov je 98,10 dolára (+74,5 percenta), priemerná 374,07 dolára (+565,4 percenta) a maximálna dokonca neuveriteľných 645,75 dolára (+ 1048,6 percenta).
Prečo je dopyt po lítiu vysoký?
Lítium patrí medzi hlavné prvky pri výrobe lítium-iónových batérií, na ktorých je dnes postavená celá elektromobilita a veľkokapacitné skladovanie energie z obnoviteľných zdrojov. Keďže tieto segmenty čaká prudký rast a všetko bude závisieť od batérií, črtá sa historicky nevídaný dopyt po surovine. To motivuje ťažiarov aj výrobcov batérií rozširovať ich podnikanie.
Lítium-iónové batérie sú v porovnaní s inými riešeniami ľahšie, účinnejšie a trvácnejšie. Preto je tento zdroj prvou voľbou pri skladovaní zelených energií, v elektrických a hybridných vozidlách, skútroch, smartfónoch, laptopoch, elektrických nástrojoch, fotoaparátoch a tak ďalej.
Aby toho nebolo dosť, skoro polovica dnešného dopytu po lítiu prichádza z neelektronických priemyselných segmentov, ako je produkcia skla, keramiky a mazív. To len podčiarkuje potenciál tohto kovu.
Autor je hlavný analytik CapitalPanda
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora