McDonald's je pod drobnohľadom úradov a spotrebiteľov po tom, ako sa v jej prevádzkach objavila nákaza baktériou E. coli. Centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) v USA zaznamenalo už 49 nahlásených prípadov v desiatich štátoch, pričom k hospitalizácii došlo v desiatich prípadoch a žiaľ sa potvrdilo aj jedno úmrtie.  McDonald's už stiahol hlavné ingrediencie hamburgeru Quarter Pounder z niektorých štátov. Zároveň  prebieha vyšetrovanie, ktoré má určiť presný zdroj kontaminácie. Ten síce ešte nie je známy, ale CDC označilo za „pravdepodobný zdroj“ plátky cibule.

Príznaky E. coli sa zvyčajne objavia 3-4 dni po kontakte s baktériou, ale ich vývoj v tele môže trvať až 14 dní, čo znamená, že v nasledujúcich týždňoch sa môžu objaviť ďalšie prípady nakazenia. CDC tiež uviedlo, že „skutočný počet“ chorých je pravdepodobne „oveľa vyšší“ než počet hlásených prípadov, pretože mnohí ľudia sa zotavia bez lekárskej starostlivosti.

„Opatrnosť spotrebiteľov môže viesť k zníženiu návštevnosti reštaurácií McDonald’s, kým sa problém nevyrieši. Quarter Pounder, spolu s Big Macom, je hlavným zdrojom tržieb pre McDonald's, keďže tvoria približne 70 % tržieb z predaja jedla na najväčších trhoch,“ odhaduje Charu Chanana, vedúca stratégie fixných príjmov Saxo Bank.

Situácia v McDonald's pripomína vypuknutie nákazy E. coli vo firme Chipotle

Situácia v McDonald's pripomína vypuknutie nákazy E. coli vo firme Chipotle koncom roku 2015, ktoré vážne ovplyvnilo predaje a reputáciu reťazca na mnoho rokov. Problémy Chipotle začali v októbri 2015, ale spoločnosť bojovala s riešením ďalšie 2-3 roky, nakoľko sa dôvera spotrebiteľov obnovovala len pomaly. Počas krízy akcie Chipotle stratili viac ako 45 % a zotavovali sa dlho.

Situácia McDonald's by však mohla byť odlišná. Chipotle nevyužíval model centralizovanej kuchyne, zatiaľ čo McDonald's už reagoval s tým, že problém identifikoval u jediného dodávateľa, ktorý zásobuje tri distribučné centrá.

Bezpečnosť potravín je kľúčová pre prevádzkovateľov reštaurácií, preto môže dostať pod tlak tržby, zisky a cenu akcií. „Aj keď počiatočný pokles môže prilákať niektorých investorov, môže tu byť priestor na ďalší pokles, ak sa počet prípadov bude naďalej zvyšovať a šíriť do ďalších štátov,“ hovorí Charu Chanana, vedúca stratégie fixných príjmov Saxo Bank. Dodáva, že opatrnosť je dôležitá, pretože celkový dopad prepuknutia nákazy zostáva zatiaľ neistý.

Zatiaľ čo McDonald's rieši krízu, iné reštaurácie a siete rýchleho občerstvenia môžu z tejto situácie profitovať. Wendy’s, Jack in the Box, Shake Shack a ďalšie siete s burgermi môžu prilákať zákazníkov McDonald's, najmä v regiónoch, kde nie sú dostupné hamburgery Quarter Pounders. Značky patriace pod Yum! (materská spoločnosť KFC, Taco Bell a Pizza Hut) s diverzifikovaným portfóliom v rôznych kategóriách jedál môžu zaznamenať zvýšený počet návštevníkov, ktorí sa vyhýbajú McDonald's. Domino’s Pizza, známa svojou donáškovou službou, môže tiež zaznamenať nárast, keďže spotrebitelia sa obracajú na iné možnosti rýchleho občerstvenia. Chipotle, sa už zotavila zo svojich vlastných problémov s bezpečnosťou potravín, a tak môže teraz profitovať z opatrných zákazníkov, ktorí sa v dôsledku prepuknutia nákazy vyhýbajú McDonald's.

Charu Chanana

Charu Chanana je marketingová strategička Saxo Markets so sídlom v Singapure. Má viac ako 10-ročné skúsenosti na finančných trhoch, naposledy ako vedúca ázijská ekonómka v Continuum Economics, kde jej kompetencie zahŕňali makroekonomické analýzy pre rozvíjajúce sa ázijské krajiny s kľúčovým zameraním na Indiu a juhovýchodnú Áziu. Je odborníčkou na analýzu a monitorovanie vplyvu domácich a vonkajších makroekonomických šokov na región. Charu sa umiestnila na vysokom mieste v prieskumoch predpovedí agentúry Bloomberg a médiá s ňou pravidelne konzultujú názory na trhy a ekonomiky. Bola široko citovaná v článkoch v tlači a často sa objavuje na CNBC, Bloomberg TV a Channel News Asia a v singapurských obchodných rádiách.