Zabudnite na to, čo ste doteraz videli a počuli vo vláde Igora Matoviča. Tvárte sa akože nič. Nič zásadné sa nedeje a všetko je opäť tak, ako predtým. Predveľkonočný čas sa má niesť v duchu zmierenia, odpustenia a zabudnutia na staré hriechy, aspoň dočasne a naoko. Len škoda, toto „divadlo“ pre verejnosť trvalo tak dlho, viac ako tri týždne.
Ministri podávali demisie, koaličné strany si kládli podmienky a vzájomne si odkazovali, s kým budú alebo nebudú vo vláde. Skutok sa nestal – z politiky je marketing. Všetko „prebolelo“, strany si dali záväzok pokračovať na vízii lepšieho Slovenska, krajších zajtrajškov, ocenili si spoločné štátnické gestá, vyslovili opätovnú dôveru. No čo môže byť krajšie v týchto ťažkých časoch.
Eduard Heger zrejme končí na poste ministra financií, nahradí ho Igor Matovič. Roly sa vymenili, opäť aspoň na papieri. Keďže obaja pochádzajú z hnutia OĽANO, v princípe by malo všetko pokračovať v zabehnutých koľajách.
Krajina by mala rozkvitnúť, ekonomika začať po rokoch prosperovať, štátna kasa sa zázračne naplní a ľudia budú s väčšou radosťou priznávať a platiť dane. Ak by o tom chcel niekto diskutovať či pochybovať, môže na to hneď zabudnúť. Sebastredná politika je to, čo bude opäť na stole.
Stolička na balíku financií
Prvý a zrejme posledný rok ministra Eduarda Hegera na tejto stoličke, zásadné zmeny či reformy nepriniesol. Podnikatelia hneď na začiatku po zverejnení programového vyhlásenia vlády uviedli, že treba byť v sľuboch striedmi, lebo na papieri to vyzerá lepšie, aká môže byť realita.
Snaha o systémové riešenia podnikateľského prostredia sú správna cesta. Aj ciele sú nastavené správne. Znížiť byrokraciu, nastaviť jednoduchý a efektívny systém na výber daní, znížiť dane a odvody pre málo zarábajúcich, viac zdaniť bohatých. Marketingové nastavenie predvolebného programu zabralo na voličov a pokračuje dodnes.
Skok do reality. Podnikatelia vnímajú hlavne nepredvídateľnosť rozhodnutí vlády, z čoho vzniká značný chaos. Keďže musia mať vopred vypracované dlhodobé plány, prijímať stále nové opatrenia im to zrovna neuľahčuje. Štátnu pomoc nepociťujú ako dostatočnú, rýchlu ani efektívnu.
Hegerove hry s daňou z nehnuteľností. Jeho návrh prechádza legislatívou, platiť budeme viac
Stačí sa pozrieť do podnikateľských prieskumov za posledný rok a závery všetkých sú zhodné, čo hovorí za všetko. Štát ich názory nepočúva, nediskutuje s nimi, ak aj áno, tak iba formálne, aby to navonok dobre vyzeralo, ako naposledy pri pláne obnovy. Dlhodobo avizujú potrebu zjednodušiť daňovovú legislatívu a znížiť daňovo-odvodovú záťaž, ktorá neprichádza.
Dva rôzne svety
Čiastočné plány rezortu financií už boli verejnosti ako-tak predstavené. Rezort chce prioritne od budúceho roka napríklad sprístupniť záväzné stanoviská finančnej správy, redukovať firmám oznamovacie povinnosti a znížiť byrokraciu. Kozmetické zmeny, ako ich podnikatelia nazývajú, potešia, ale reformou ich nazvať nemožno.
Iné ústretové kroky voči nim za čias už pomaly exministra E. Hegera? Od januára tohto roka ich schladila vyššia daň z príjmov, ak budú mať príjmy vyššie ako 49 790 eur. Pre rok 2020 ešte platila hranica príjmu až 100-tisíc eur pri 15 percentnej sadzbe dane. Zrušilo sa oslobodenie od dane z príjmov do sumy 500 eur, akékoľvek výnimky pre kúpeľníctvo, teda nezdaniteľná časť základu dane pre fyzické osoby do 50 eur ročne.
Zrušilo sa aj rýchlejšie odpisovanie budov v kúpeľníctve a budov určených na bývanie pre zamestnancov pre všetky sektory. Od vlaňajšieho októbra prebiehajú daňové kontroly opäť v štandardnom režime, akoby ani pandémia nebola.
Ale nájde sa aj nejaká pozitívna zmena. Napríklad zrušenie dorovnávania preddavkov na daň po podaní daňového priznania alebo možnosť znížiť si základ dane a DPH pri nevymožiteľných pohľadávkach.
Eduard Heger odpískal daňovú reformu obrátenú naruby. Bude úplne iná, ako sa čakalo
Rezort financi to vidí inak. V poslednej tlačovej správe uvádzajú TOP 10 vecí, ako pracovali posledný rok pre ľudí. Uvoľnili financie na boj proti pandémii, presadili odklad splátok úverov a vytvorili plán obnovy, cestovnú mapu k lepšiemu Slovensku. Pripravili Rozpočet pravdy, záchrany a zodpovednosti. Zjednodušili platenie daní a kvôli pandémii posunuli rôzne zákonné lehoty. Presvedčili zahraničie, že Slovensku aj v ťažkých časoch môže dôverovať...
Chaos na pokračovanie
Vláda sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala k zmenám, ktoré mali skvalitniť legislatívny proces. Aj v oblasti daní. Skoncovať s prílepkami, neobchádzať pripomienkové konanie, komplexne hodnotiť dopady právnych predpisov či posilniť predvídateľnosť daňového a právneho poriadku.
Posledná schválená novela o dani z príjmov je príkladom toho, že prax je často iná. Desiatky zmien boli za uplynulý rok prijaté v parlamente na poslednú chvíľu a to bez pripomienkovania. Inak to zrejme nebude ani po výmene I. Matoviča na Hegerovej stoličke. Tam by mal sedieť pragmatik s jasnou víziou a istými skúsenosťami, ktorému ľudia jeho víziu smerovania rezortu uveria.
Ak ľuďom ešte aspoň trochu slúži pamäť, spomenú si, že I. Matovič mal ešte v roku 2008 čo-to vysvetľovať daniarom pri kontrole s údajne fiktívnymi výdavkami za používanie auta na podnikanie. Podľa vtedajšieho vyšetrovateľa Národnej kriminálnej agentúry, ako uvádzali tlačové agentúry, trestné stíhanie bolo zastavené, lebo skutok bol už premlčaný.
Na novom ministerskom poste bude on tým, kto bude musieť naplniť štátny rozpočet a strážiť výdavky nás všetkých. Odteraz možno firmy i účtovníci budú prvdepodobne častejšie sledovať sociálne siete budúceho ministra, aby sa dozvedeli, ako chce zatočiť s tými, ktorí chcú obabrať štát na daniach, alebo čo nové pre nich chystá.
Ťažko z neformálneho a nepredvídateľného štýlu jeho správania, ktorý nezmenil ani post premiéra, možno očakávať uhladený a faktický prejav budúceho ministra, pracujúceho s číslami a faktami.
Nebudú zrejme žiadne „suché“ tlačové konferencie, chytať sa budú podvodníci, keď už mu nevyšiel post vicepremiéra pre boj s korupciou. Prípadne aj navrhnuté vyššie dane z nehnuteľností bude prezentovať tak, aby to ľud až tak „nebolelo“. V ťažkých časoch to nie je to, čo pandémiou skúšané firmy i bežní ľudia očakávajú a reálne aj potrebujú. Ale marketingovo to znie dobre.