Skratka LVMH pod sebou skrýva množstvo značiek na čele s luxusných ikonami ako Dior či Louis Vuitton. Samotný fakt, že zakladateľ Bernard Arnault najnovšie kraľuje rebríčku najbohatších ľudí planéty, jasne hovorí o úspechu koncernu LVMH v minulom roku. Dokáže však francúzsky kolos pokračovať v úspechoch aj v roku 2023? Užitočným indikátorom by mohli byť pripravované zmeny.
Členovia rodiny v najvyšších pozíciách „fungujú“
Koncern LVMH má v portfóliu predaj prémiových produktov od luxusných hodiniek, cez módu a parfumy až po známe šampanské Möet Chandon. LVMH je okrem iného známy tým, že top pozície v jednotlivých značkách vždy patria členom rodiny.
A zdá sa, že práve plánovanie nástupníctva na strategických pozíciách je podstatným kľúčom firmy. Potvrdzujú to okrem iného ekonomické úspechy v poslednom období. V zmysle tejto tradície dostala novú šéfku značka Dior. Stala sa ňou dcéra Bernarda Arnaulta.
Delphine Arnault sa presunie z pozície výkonnej viceprezidentky LVMH pre Louis Vuitton, na ktorej pôsobila od roku 2013, na najvyššiu výkonnú funkciu pre značku Dior. A treba povedať, že za posledných osem rokov sa značka Louis Vuitton dostala na nové rekordy v predaji.
Ďalšou zmenou je presun šéfa značky Dior Pietra Beccari, ktorý nahradí dlhoročného výkonného riaditeľa Louis Vuitton Michaela Burka.
Bernard Arnault zasvätil život rozvoju firmy
Bernard Arnault pochádza z bohatej francúzskej aristokratickej rodiny a so svojom podnikaní dokázal pospájať svetoznáme značky vín a alkoholu, módneho oblečenia, parfumov a kozmetiky do jedného koncernu. Počas posledných niečo viac ako troch desaťročí vyskladal Arnault maloobchodný koncern LVHM tým, že pomohol zlúčiť Louis Vuitton s výrobcom liehovín Moët Hennessy a zároveň získať v spojenom holdingu pod názvom LVMH kontrolný podiel.
Jeho úspech okrem samotných ekonomických výsledkov jednotlivých značiek podčiarkuje prestížne prvenstvo na čele rebríčka najbohatších ľudí sveta, kde vystriedal Elona Muska. Arnault však je zároveň aj investorom a svoj kapitál vložil napríklad aj do najväčšej online streamovacej služby Netflix.
Trhová hodnota LVMH je dnes približne 390 miliárd dolárov a počas prvých troch kvartálov minulého roka zaznamenala tržby takmer 60 miliárd dolárov. Špecialitou Arnaulta je, že sa stále aktívne zaujíma o denný biznis a mnohokrát ho vidieť na kontrole rôznych maloobchodných miest značiek LVMH. Rovnako sa aktívne zaujíma aj o to, čo robí konkurencia. Inak povedané, aj dnes venuje čas udržiavaniu a rozvíjaniu najikonickejších francúzskych značiek.
Akcie spoločnosti LVMH
Napriek nie práve vďačnému obdobiu pre maloobchod po celom svete je pozícia LVMH pomerne stabilná. Cena akcií spoločnosti len od roku celkovo narástla o približne 65 percent, a keďže vo svojej firme má miliardár väčšinu svojho majetku, práve rast hodnoty akcií je primárnym dôvodom jeho prvenstva medzi najbohatšími ľuďmi planéty.
Po tom, čo sa do vedenia Dioru dostala Arnaultova dcéra, zareagovali akcie LVMH okamžitý rastom o takmer 2 percentá. A od začiatku tohto roka – za necelé tri týždne - posilnili akcie LVMH celkovo o približne o 13 percent. To je jasným signálom, že trhy perspektíve firmy jednoznačne veria aj naďalej.
- Lucia Žárska
- Hlavná analytička brokerskej spoločnosti ProfitLevel. Do jej portfólia patrí webová stránka Mafinn, kde figuruje ako spoluzakladateľka. Jej oblasťou záujmu je vzdelávanie laického publika v oblasti investícii. V brokerskej firme sa venuje hlavne oblasti finančných trhov.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora