Ešte pred rokom sa zdalo, že streamovacej službe Netflix, ktorá niekoľko rokov neohrozene kraľovala v rebríčkoch, vyrastá viacero zásadných konkurentov na čele s Disney+. Silný nástup konkurentov veštil, že suverénna pozícia Netflixu by mohla byť ohrozená. Na najnovších výsledkoch však nič také nevidno. Práve naopak, Netflix v mnohých smeroch prekonal očakávania.
Zisk na akciu prekvapil
Netflix vykázal za 3. štvrťrok 2021 tržby 7,48 miliardy USD, ktoré kopírovali očakávania trhu. Čo však prekvapilo, bol zisk na akciu (EPS), ktorý bol o výrazných 24 percent lepší, ako sa čakalo. Namiesto odhadovaných 2,57 USD predstavoval zisk na akciu 3,19 USD.
Pri streamovacích službách je okrem ekonomických čísiel zásadný ešte jeden údaj – počet nových členov služby. Netflix za 3. štvrťrok narástol o 4,4 milióna nových členov na celkovo 213 miliónov. V tomto parametre Netflix v poslednom čase zaostáva, keď napríklad v 2. štvrťroku získal len 1,5 milióna nových predplatiteľov. Počet 4,4 milióna predstavuje návrat k dynamike 1. štvrťroku (4 milióny), čo je dobrá správa, ale nie dostatočná. Netflix si však verí a v závere roka chce dosiahnuť takmer dvojnásobný prírastok: + 8,4 milióna.
Neuveriteľná investícia do obsahu
Je len logické, že kvartálne prírastky už nie sú na rekordných úrovniach ako v predchádzajúcich rokoch. Napriek tomu tieto čísla jasne potvrdzujú, že Netflix je jednotka na trhu. Jedným zo silných dôvodov je bezpochyby bezprecedentná investícia do obsahu. Platforma v rokoch 2018 - 2020 minula neuveriteľných 38,7 miliardy USD (priemer 12,9 mld. USD na rok) na filmy a seriály. A na rok 2021 je rozpočet firmy ešte vyšší: približne 17 miliárd USD. Vedenie Netflixu hovorí, že v budúcnosti chcú ísť ešte vyššie.
Netflix zarába na viacerých frontoch
Netflix je schopný populárny obsah súbežne monetizovať v marketingu. Ohlásil napríklad edíciu novej línie hračiek podľa populárneho seriálu Squid Game v spolupráci so sieťou Walmart. S Walmartom pred tohtoročnými Vianocami tiež spustil digitálny obchod „Netflix at Walmart“, v ktorom sa dajú kúpiť merchandisingové produkty v kategóriách ako hudba, oblečenie, hračky a hry. Všetky marketingové produkty sú, samozrejme, odvodené od populárnych seriálov. E-shop ponúka produkty spojené s populárnymi seriálmi ako Stranger Things, The Witcher, Nailed it a CoComelon.
Touto aktivitou Netflix pridáva k svojmu podnikaniu ďalší „business stream“ a robí firmu stabilnejšou pre budúcnosť. Generálny riaditeľ Reed Hastings dokonca pred pár mesiacmi avizoval, že Netflix chce tiež vstúpiť do herného biznisu. Aj keď hovoril o cieli „vylepšiť služby“ a nie zvýšiť krátkodobé zisky, ak bude úspešný, rozhodne tým firmu pomôže ešte viac stabilizovať aj ekonomicky.
Smer rozvojové štáty
Veľkým potenciálom pre Netflix je expanzia na medzinárodných trhoch. Práve na nových trhoch sa skrýva najväčší rastový potenciál v predplatiteľoch. A Netflix ide týmto smerom veľmi aktívne. Napríklad v Indii investuje veľké sumy do obsahu v miestnom jazyku. Zároveň sa Netflix snaží dosiahnuť aj na chudobnejšie krajiny a v 2. štvrťroku oznámil nízkonákladový plán len pre mobilné zariadenia v 78 krajinách juhovýchodnej Ázie a subsaharskej Afriky. Logika je jednoduchá: sprístupniť Netflix s nízkymi nákladmi a akonáhle sa členovia dostanú do lepšej finančnej situácie, budú postupne prechádzať na predplatné s vyššou cenou.
Pozitívne očakávania
Ak to zhrnieme, Netflix vyzerá biznisovo stabilne so sľubnou rastovou perspektívou. Aj to je dôvodom, prečo sa štyridsiatka analytikov oslovených portálom money.cnn.com stretla na priemernom odhade vývoja ceny akcie v najbližších 12 mesiacoch na úrovni 705 USD. Výkyvy okolo tejto hodnoty sú z hľadiska počtu analytikov okrajovou záležitosťou (najvyšší odhad 800 USD, najnižší 342 USD). Podľa výsledkov a aktivít Netflixu to aktuálne vyzerá tak, že firma je odhodlaná ďalej „valcovať konkurenciu“ a zvyšovať svoju hodnotu.
- Jozo Perić
Chorvát Jozo Perić je skúsený obchodník s certifikátom Advanced CySEC. Od roku 2019 pôsobí ako hlavný analytik brokera CapitalPanda. Venuje sa príprave analýz pre klientov so zameraním na finančné trhy, komodity a obchodovanie menových párov. J. Perič vyštudoval Univerzitu v Záhrebe a po magisterskom štúdiu zostal na univerzite pôsobiť ako dátový analytik. V roku 2015 sa začal profesionálne zaoberať obchodmi na kapitálových trhoch.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora