Ich júnové tržby zaznamenali na medziročnej báze nárast až o 3,1 percenta. Ďalšou podielovo významnou položkou je maloobchod v špecializovaných predajniach s ostatným tovarom ako napr. s obuvou, oblečením či drogériou, kde bol zaznamenaný taktiež nárast tržieb a to o 4,1 percenta.

Rast tržieb ale evidovali aj obchodníci zo špecializovaných predajní s potravinami, nápojmi a tabakom a to o 18,9 percenta. Tržby vyššie ako pred rokom až o 31,3 percenta vykázali predajcovia zariadení pre IKT.

V júni pred rokom už neboli po prvých 4 mesiacoch roka takmer žiadne významnejšie protipandemické opatrenia týkajúce sa nakupovania a všetky kamenné obchody boli otvorené. Tak, ako bez obmedzení nakupovali Slováci v obchodoch počas tohtoročného júna, tak nakupovali aj počas vlaňajšieho júna.

Na druhej strane v júni 2022 sme už boli na Slovensku svedkami rekordne vysokej miery inflácie. Tú potiahli smerom nahor hlavne drahšie potraviny, energie a pohonné látky. Vyššie náklady na základné a nevyhnutné tovary a služby tak mohli ovplyvniť u určitých skupín obyvateľstva poslabšie míňanie na ostatné tovary a služby.

„Zaujímavá“ situácia nastala aj v prípade čerpacích staníc. Vysoké ceny pohonných látok sú spojené s vyšším nominálnym rastom tržieb. Avšak po očistení o tento extrémne rýchly rast cien sú tržby maloobchodu s pohonnými látkami v stálych cenách už nižšie ako pred rokom. V reči čísel, obchodníkom s pohonnými látkami síce tržby nominálne vzrástli o viac ako štvrtinu, avšak prudký medziročný nárast cien benzínu a nafty o vyše 40 percenta spôsobil pokles tržieb v stálych cenách o – 11,3 percenta.

Tržby poklesli ale napríklad aj obchodníkom mimo predajní, stánkov a trhov a to o – 7,3 percenta. Dôležitou súčasťou tohto typu maloobchodu sú obchody zamerané výlučne alebo hlavne na online nakupovanie. Pričom toto je zároveň jediná oblasť maloobchodu, ktorej sa v tomto roku ani počas jediného mesiaca nepodarilo dosiahnuť úroveň tržieb z roku 2021.

Potvrdzuje sa tak, že pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom. Tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať,  vyskúšať, porozprávať sa o ňom. Zakúpený tovar chcú mať k dispozícii ihneď a pre mnohých je zase nakupovanie forma relaxu alebo zážitku. Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním v kamenných predajniach.

Pandémia a s ňou súvisiace lockdowny pochopiteľne presmerovali časť našich nákupov do online sveta, čo potvrdzujú aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 percenta Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac a to až 84 percenta. V súčasnosti už iba sotva nájdeme značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti.

Akonáhle prišiel lockdown a ich prevádzky zostali zatvorené, sústredili predaj do online prostredia, tovar doručovali poštou či kuriérom alebo sa zmenili na výdajné miesta. Ale nestačilo to. Inak povedané, obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku.

Obdobné skúsenosti majú aj v nákupných centrách, ktoré sú takpovediac „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. V obchodných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky oblasti maloobchodu, ale aj pestrú škálu služieb či gastro prevádzok. Aj v nich je evidovaný návrat k normálnemu správaniu spotrebiteľov.

Veci dennej spotreby, módu a zábavu ľudia stále chodia radšej kupovať do obchodných centier. Dokonca aj pri elektronike majú nákupné centrá odsledované, že ak si zákazník objedná tovar napríklad online, príde si poň radšej osobne do predajne. E-shopy teda nenahradili kamenné predajne, ale slúžia ako ich doplnok.

Po  uvoľnení opatrení tak nákupné centrá pocítili silný opätovný nárast návštevníkov, ktorí v nákupných centrách možnosť nakupovania, vybavenia viacerých služieb pod jednou strechou a trávenia času so zážitkom doslova vyhľadávajú.

VÝHĽAD: Aj napriek rastúcej inflácii, omikronovej vlne a vojnovému konfliktu na Ukrajine dokázala počas prvého kvartálu 2022 práve vyššia spotreba slovenských domácností potiahnuť celkový ekonomický rast v krajine. Odhadujeme, že aj v najbližšom období podporí oslabenú ekonomiku práve spotreba obyvateľov.

Hoci rast platov nebude stačiť na rast cien tovarov a služieb a vysoká inflácia bude doliehať na kúpyschopnosť obyvateľstva, spotrebitelia využijú na míňanie aj svoje nahromadené úspory z čias pandémie a prísnych opatrení. Očakávame teda, že minimálne počas tohtoročných prázdnin väčšina slovenských domácností využije aktuálne uvoľnenie a typicky letné tovary, služby či dovolenky si dopraje vo väčšej miere ako počas predchádzajúcich dvoch letných sezón.

Eva Sadovská

Ekonomická analytička nadnárodnej investičnej spoločnosti WOOD & Company. Predtým pôsobila o. i. ako vedúca analytička Poštovej banky. Je absolventkou Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave – odborov matematická pravdepodobnosť a štatistika, finančná a poistná matematika.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora