Európsky trh spôsobuje firme Marke Zuckerberga vrásky na čele. Jeho firme Meta Platforms hrozí, že v Európskej únii nebude môcť predávať a zobrazovať reklamu na sociálnych sieťach Facebook a Instagram. Problémom je cielenie reklám na používateľov vďaka zberu ich osobných údajov. Tento spôsob je pre EÚ červená čiara a ak sa Meta neprispôsobí, môže v Európe prísť o hlavný zdroj príjmov.

Meta na reklame vo veľkom zarába

Meta dnes ponúka užívateľom bezplatný prístup na sociálne siete a paralelne vďaka zberu dát predáva reklamu firmám, ktorí môžu pomerne presne cieliť na užívateľov sociálnych sietí. To je základným biznis model, z ktorého Meta štedro profituje. Konkrétne v minulom roku globálne získala z reklamy 113 miliárd dolárov, čo bolo síce o kúsok menej ako rok predtým (115 miliárd), ale zásadne viac ako v roku 2020, kedy Meta dosiahla výnosy z reklamy „iba“ na úrovni 85 miliárd dolárov.

Samotný európsky trh je pre Metu číslom dva v príjmoch z reklamy, a to hneď po Severnej Amerike. Tento „rebríček“ je však trochu skresľujúci, pretože z hľadiska objemu príjmov z reklamy generuje reklama predávaná na trhoch Európskej únie podľa Susan Li, finančnej riaditeľky Meta Platforms, len približne desať percent.

Do dvoch týždňov by mala Meta skončiť s reklamami

Zásadným rozhodnutím bol súhlas Európskeho úradu pre ochranu osobných údajov (EDPB) s návrhom, aby sa zákaz cielenej reklamy, s ktorou na starom kontinente prišlo ako prvé Nórsko, ktoré nie je členom EÚ, rozšíril na všetkých 30 krajín Európskej únie a Európskeho hospodárskeho priestoru.

Toto rozhodnutie prinieslo priame nariadenie írskemu úradu pre ochranu osobných údajov, ktorý má do dvoch týždňov uložiť americkej firme trvalý zákaz využívania takzvanej behaviorálnej reklamy. Meta je, prirodzene, z tohto termínu nervózna a jej hovorca hovorí, že „tento vývoj neoprávnene ignoruje starostlivý a dôkladný regulačný proces“. Zároveň však Meta zdôrazňuje, že s európskymi úradmi úzko spolupracuje. Spolupráca však očividne neznamená zmenu biznis modelu, ale alternatívny prístup, ktorý by užívateľov Instagramu a Facebooku nevystavoval automaticky a nevyžiadane cielene reklame.

Meta Platforms vyrukovala s plateným účtom ako záchranou

Riešenie v podaní vedenia spoločnosti Meta je jednoduché: používatelia v EÚ a Európskom hospodárskom priestore dostanú na výber, či dobrovoľne súhlasia s cielenou reklamou, alebo sa rozhodnú pre platený prístup, ktorý nebude reklamy obsahovať. Ten by mala Meta spustiť ešte do konca novembra. V pláne je poplatok 10 eur mesačne pri desktopovom účte s možnosťou priplatiť si šesť eur za každý prepojený účet a 13-eurový poplatok za aplikáciu na mobile a tablete kvôli províziám účtovaných App Store a Google Play. Týmto prístupom argumentujú právnici, že firma vyhovie regulačným požiadavkám a zároveň sa nebude musieť vzdať predaja cielenej reklamy, čo je jej hlavný zdroj príjmov.

Prirodzene, drvivá väčšina užívateľov sa rozhodne pre bezplatnú službu s reklamami. Čiže v praxi by sa v zásade nič nezmenilo a na užívateľov by naďalej smerovala cielená reklama, akurát že Meta by vyhovela námietkam EÚ.

Vývoj ceny akcií spoločnosti Meta Platforms za posledných 5 rokov
Zdroj: Tradingview
Vývoj ceny akcií spoločnosti Meta Platforms za posledných 5 rokov

Meta ide o veľa, ale zďaleka nie o všetko

Je viac ako jasné, že Mete ide v tomto prípade skutočne o veľa. Avšak zďaleka nie o všetko. Európa pre Metu predstavuje len 10 percent globálnych príjmov z reklamy, čo by firme ani pri extrémnom vývojovom scenári a strate celého reklamného trhu neohrozilo. Prirodzene, s týmto scenárom sa Meta neuspokojí a skúsi vyhovieť námietkam EÚ zavedením plateného prístupu a aktívneho súhlasu s bezplatným prístupom s reklamami. Bude zaujímavé sledovať, ako zareaguje európsky regulátor na riešenie od spoločnosti Meta, ktoré síce formálne pridáva k využívaniu reklamy súhlas, ale reálne nič nemení na cielení reklamy s používaním osobných údajov. Ak by EÚ mala s riešením problém a Meta by bola skutočne donútená reklamy obmedziť, aspoň časť z ušlých príjmov by jej mohli nahradiť mesačné poplatky od užívateľov. Tak ďaleko však vo vývoji tejto kauzy ešte nie sme...

Adam Austera

Vyštudoval vysokú školu v Nitre, avšak už počas štúdia ho zlákala oblasť obchodovania na kapitálových trhoch. Najskôr obchodoval súkromne, no neskôr sa zamestnal na oddelení dealingu a postupne sa vypracoval až na aktuálnu pozíciu finančného analytika značky Ozios.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora