Nielen rozhodnutie európskej únie o prechode na uhlíkovo neutrálnu ekonomiku predznamenalo silný trend prechodu na elektromobilitu. Výraznou mierou k tomu prispieva aj snaha o náhradu ruských fosílnych palív elektrickou energiou, avšak najsilnejším impulzom je rozhodnutie samotných automobiliek. A to na globálnej úrovni. Pri pohľade na automobilový segment sa dnes zdá, že automobilky, ktoré rozhodnutie o prechode od spaľovacích motorov k elektromobilite urobili skôr, ťahajú za dlhší koniec. Nehovoriac o značkách, ktoré vznikli výlučne na platforme elektromobility a ktorým sa mimoriadne darí.
Elektromobilita je globálne na vzostupe
Aj keď je elektromobil ako vynález starší ako auto na benzín, elektromobilita ako taká zostávala až donedávna v plienkach. Bola to americká Tesla, ktorá sa pustila vo veľkom do výroby elektrických áut a po rokoch červených čísiel sa dostala do plusu. Jej náskok je výrazný, čo však neznamená, že to iné automobilky tiež neskúšajú. Práve naopak, príkladom je Čína a najväčšia firma v segmente BYD.
Aj keď elektromobility majú tiež svoje problémy – spomeňme olovené alebo nikel-metalhydridové batérie, ktoré nie sú práve ekologické a udržateľné, alebo problém tepelného vybitia batérií, ktoré spôsobuje incidenty ako požiare alebo výbuchy známe najmä pri aute Tesla Model S – vyvíjajú sa rýchlym tempom ďalej. Napríklad, najvyspelejšie automobilky sa nielen spoliehajú na lítium-iónové batérie, ale zároveň ich ďalej vyvíjajú a snažia sa o zvýšenie ich bezpečnosti.
Skúsme sa pozrieť na to, ako sa darí trom najväčším producentom elektrických vozidiel podľa trhovej kapitalizácie, ktorými sú americká Tesla (kapitalizácia 526,36 miliardy dolárov), čínsky BYD (101,90 mld. dolárov) a Volkswagen (78,10 mld. dolárov).
Najväčší čínsky výrobca elektroáut BYD ohromne vyrástol
Jednotkou v počte vyrobených elektromobilov v Číne je americká Tesla. Avšak, ak otázku otočíme na to, kto je najväčším čínskym domácim výrobcom týchto vozidiel, je to jasne BYD. Ide o technologickú firmu založenú vo februári 1995, ktorá je aktívna v rôznych priemyselných segmentoch od elektroniky, cez nové zdroje energie, železničnú dopravu až po elektromobily. Firma má viac ako 30 priemyselných parkov po celom svete a za posledné dve desaťročia mimoriadne rýchlo narástla. BYD má víziu priniesť na trh energetické riešenia s nulovými emisiami, ktoré pokrývajú všetko od výroby energie až po jej skladovanie a ďalšie využitie.
Spoločnosť kótovaná na burze cenných papierov v Šen-čene a na burze cenných papierov v Hongkongu je synonymom úspechu čínskych technológií. Od príchodu na burzu v roku 2011 sa cena akcie zvýšila z 28 CNY (čínsky jüan) na dnešných 265 CNY, čo je nárast o 846 percent. Najprudšie v priebehu roka narástla cena akcií v roku 2020 (o 360 percent) a aj keď nasledovala korekcia, celkový rastový trend sa nezmenil. Historické maximum dosiahli akcie v roku 2022 na cene 351 CNY a aj keď sú dnes o niečo nižšie, dôvera trhu v ich ďalšie posilnenie v dlhodobom horizonte je zrejmá.
Volkswagen je príkladom úspešného prechodu k elektromobilite
Volkswagen (VW) je príkladom úspešnej zmeny tradičného výrobcu spaľovacích motorov smerom k elektromobilite. VW má na celosvetovo druhom najväčšom trhu s elektrickými vozidlami – čiže v európe – dlhodobo dominantné postavenie. Samozrejme, je to vďaka klasickým značkám ako Volkswagen, Škoda, Porsche, Audi, Lamborghini a ďalším. Volkswagen stavia na svojej tradícii od roku 1937, keď „dostal za úlohu“ vyvinúť a vyrábať cenovo dostupné, ľudové vozidlá (preto aj ten názov Volkswagen = Ľudové vozidlo).
Vďaka silnému portfóliu a vývoju technológií sa z Volkswagenu ustala legenda éry benzínu a nafty. Vedenie koncernu však vidí jej postupný koniec, a preto pred rokmi prijalo rozhodnutie naplno sa pustiť do elektromobility, kde je dnes VW jasným lídrom. Volkswagen má cieľ do roku 2025 vyrábať a predávať až tri milióny plne elektrických vozidiel ročne. Dnes má širokú ponuku modelov ako Volkswagen ID.3, Audi Q4 Sportback e-Tron a Porsche Taycan a postupne plánuje elektrifikovať celé portfólio.
Volkswagen, kótovaný na Frankfurtskej burze cenných papierov, vstúpil na akciový trh v roku 1994 pri cene akcie 18,60 eur. Odvtedy cena akcií narástla o 500 percent na súčasných 119,32 eur za akciu. Historické maximum dosiahli akcie VW v roku 2015 (250 eur), čo predstavovalo rast o viac ako 1 200 percent voči úvodnej cene na burze. Aj keď odvtedy prešli akcie vzostupmi a poklesmi, v roku 2021 opäť dosiahli ďalší vrchol na úrovni 245 eur. Odvtedy cena klesá, avšak vzhľadom na plány Volkswagenu tu je jasný potenciálny priestor na pohyb smerom nahor, a tým aj príležitosť pre investorov.
Tesla
Aktuálne po Číne a Európe je tretím top trhom s elektrickými vozidlami vo veľkosti Severná Amerika. A americkému trhu kraľuje Tesla, predtým známa ako Tesla Motors. Táto firma sa plne sústredí na segment využívania elektrickej energie, keď vyrába elektromobily, batérie pre autá a domáce úložiská energie a tiež solárne panely. Aj keď firmu založili v roku 2003 Martin Eberhard a Marc Tarpenning, známou sa stala až s Elonom Muskom, ktorý ako spoluzakladateľ spoločnosti PayPal poskytol Tesle financovanie vo výške viac ako 30 miliónov dolárov a v roku 2004 sa stal jej predsedom a väčšinovým majiteľom.
Tesla segment elektromobility otvorila veľkolepo športovým Roadsterom v roku 2008 s vtedy bezkonkurenčným dojazdom 394 kilometrov na nabitie. Výkon vozidla bol pritom porovnateľný so športovými vozidlami s benzínovým pohonom so schopnosťou zrýchliť z 0 na 60 míľ (96 km) za hodinu za menej ako štyri sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 125 míľ (200 km) za hodinu. Pri vstupe na burzu v roku 2010 Tesla získala v rámci IPO 226 miliónov dolárov, a to pri cene akcie 1,28 dolárov.
Dnes sa akcie obchodujú za 168 dolárov, čiže za 13 rokov firma znásobila svoju hodnotu o závratných 13 000 percent. Avšak, ak zoberieme do úvahy historické maximum v roku 2021 na úrovni 406 dolárov, v tom momente získali pôvodní investori z roku 2010 výnos 31 725 percent. Inak povedané, kto v roku 2010 investoval 1,28 dolárov do Tesly, mal z tejto sumy v roku 2021 406 dolárov.
Elektromobilita globálne na vzostupe
Všetky tri príklady ukazujú, že celosvetový prechod na e-mobilitu naberá na intenzite. Dôvodom je snaha znižovať emisie skleníkových plynov a nezhoršovať klimatickú krízu, ale aj veľmi praktické biznisové pohnútky. Napríklad pre čínske automobilky znamená elektromobilita úžasnú príležitosť zlikvidovať technologický náskok automobiliek z USA, Európy a Japonska v segmente spaľovacích motorov. A Číne sa to skutočne darí enormnými investíciami do výskumu a vývoja.
Tento vývoj priniesol v posledných rokoch aj výrazný rast nákladovej efektívnosti. Dokladujú to svojou aktivitou automobilky BYD, Volkswagen a Tesla. Všetky tri firmy v posledných rokoch výrazne rastú aj napriek tomu, že aj v elektromobilite sa neustále vynárajú nové výzvy. Napriek všetkému možno povedať, že elektromobilita sa dnes stáva preferovaným variantom vývoja mobility do budúcnosti.
- Adam Austera
Vyštudoval vysokú školu v Nitre, avšak už počas štúdia ho zlákala oblasť obchodovania na kapitálových trhoch. Najskôr obchodoval súkromne, no neskôr sa zamestnal na oddelení dealingu a postupne sa vypracoval až na aktuálnu pozíciu finančného analytika značky Ozios.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora