Spájanie známych značiek (cobranding) v poslednom čase verejnosť aj trhy výrazne oceňujú. A napríklad známy výrobca športového oblečenia a obuvi Nike s históriou siahajúcou do roku 1971, má podobných spoluprác za sebou množstvo.

Táto značka si obľúbila v marketingu a obchode ísť do (často) prekvapujúcich spoluprác a väčšinou jej to vychádza. Najnovšou správou je spojenie s ikonickým predajcom klenotov Tiffany v podobe exkluzívnych tenisiek a ďalších výrobkov, ktoré budú nasledovať.

Tiffany pre mladšie publikum

Ikonické klenotníctvo Tiffany & Co. kúpila v januári 2021 spoločnosť LVMH, ktorej majiteľ Bernard Arnault je (aj) vďaka tomu najbohatším človekom planéty. Tiffany s cenovkou 15,8 miliardy USD prevzal podľa tradície člen rodiny, konkrétne syn miliardára Alexandre Arnault, a výrazne sa za dva roky pričinil o jej priblíženie k mladšej generácii. A to napríklad a zapájaním ambasádorov ako Jay Z a Beyoncé, ktorí majú práve medzi mladšou cieľovou skupinou odozvu.

Výsledkom je zvýšenie hodnoty Tiffany o viac ako 18 percent a rýchlejší rast ako kedykoľvek predtým. Arnault mladší na margo novej spolupráce hovorí, že spolupráca s Nike má za cieľ dostať šperky Tiffany do sveta módy.

A to po vzore ďalších značiek LVMH - Louis Vuitton, LOEWE či Rimowa - ktoré týmto spôsobom boli úspešné. Tiffany sa darí expandovať aj v maloobchode po celom svete, keď okrem ikonickej predajne na 5th Avenue v New Yorku sú výrobky dostupné v ďalších vyše 300 prevádzkach po celej planéte.

Výkonnosť akcií spoločnosti LVMH za posledných 5 rokov
Zdroj: Google
Výkonnosť akcií spoločnosti LVMH za posledných 5 rokov

LVMH sa darí, akcie rastú

Faktom je, že značka Tiffany sa aj v minulosti angažovala v oblasti módy a spolupracovala so značkami ako Supreme, Fendi a Patek Philippe. A známa je aj spolupráca s umelcom Danielom Arshamom a Nadáciou Andyho Warhola pre vizuálne umenie.

Avšak nové impulzy a rozšírenie zacielenia Tiffany vyvolávajú pozitívne reakcie medzi investormi, čo pomohlo aj akciám materskej firmy LVMH. Tie po oznámení najnovšej spolupráce zaznamenali mierny rast. LVMH sa skutočne darí s rastom hodnoty akcií o 14 percent za posledný rok, ktorý bol pre drvivú väčšinu finančných trhov stratový. A ak sa pozrieme na 5-ročnú výkonnosť, tak pri LVMH vidíme rast na úrovni 223 percent.

Tenisky za 400 dolárov

A o ako vyzerá prvý plod spolupráce oboch značiek? Tenisky Nike x Tiffany & Co. Air Force 1 1837 v čiernej semišovej farbe s tyrkysovým „swooshom“ (symbolom spoločnosti Nike) a strieborným prvkom na päte pôjdu do predaja od 7. marca 2023. Je to symbolická pocta k 40. výročiu prvého modelu Nike Air Force 1.

Informácie na sociálnych sieťach vyvolali pozornosť, a to aj odhadovanou maloobchodnou cenou 400 dolárov. To je suma, ktorá milovníkom týchto tenisiek vyrazila dych, podobne ako minimalistické použitie typickej tyrkysovej farby Tiffany. Ako to vak už chodí, rozruch je na svete a hype okolo tohto produktu tiež, čo sľubuje vysoký záujem o výsledok tejto spolupráce.

Len v niektorých predajniach

K teniskám obe značky vydajú aj dedikovanú striebornú kolekciu s dizajnovým obuvákom, kefkou na topánky a ozdobným príveskom dubrae na šnúrky. Tenisky pôjdu do predaja len vo dvoch predajniach Tiffany & Co. v New Yorku a v niektorých predajniach Nike v Severnej Amerike, avšak budú sa dať objednať cez aplikáciu SNKRS od Nike.

Šperky ako potenciálna investícia do budúcnosti

Segment luxus – ako dokazuje aj vývoj akcií LVMH – v posledných rokoch päta pozornosť. Grand View Research odhaduje rast segmentu klenotníctva na 8,5 percenta percent a nárast trhu do roku 2030 na 518 miliárd dolárov. Je logické, že na tomto úspechu chce mať svoj podiel aj Nike.

Nike pár tenisiek v spolupráci s Tiffany nazvala vôbec prvým „legendárnym párom" topánok, ktoré vzišli z ich výrobného pása. Bude určite zaujímavé sledovať, ako sa vyvinie predaj a aký bude dopad na hodnotu akcií oboch firiem. Najmä Nike nedočkavo čaká na pozitívny efekt: jej akcie sú totiž za posledný rok ešte stále v červených číslach, aj keď pri pohľade na päťročnú výkonnosť ukazujú celkový slušný rast na úrovni 63 percent.

Olívia Lacenová

Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora