Spotrebiteľské výdavky ľudí v Česku sa aktuálne prepadajú jedným z najvýraznejších temp v histórii. Decembrový pád o 7,3 percenta je hlbší, ako predpokladali všetky expertné odhady.

Nečakane výrazný bol aj medzimesačný prepad, teda pokles tržieb medzi minuloročným novembrom a decembrom. To o stabilizácii situácie v oblasti maloobchodných tržieb nesvedčí. „Plné nákupné centrá“ a „plné reštaurácie“ v predvianočnom čase zjavne klamali.

Mdlá situácia českého maloobchodu sa týka nielen kamenných prevádzok a obchodov, ale aj tých internetových. V Česku ich existuje 50 tisíc, čo je jeden z najvyšších údajov v prepočte na obyvateľa na svete. A drvivá väčšina z nich teraz prechádza najťažšou skúškou svojej doterajšej existencie, často nie príliš dlhé. Veľa e-shopov totiž vzniklo v čase pandémie, kedy sa v kamenných obchodoch dalo nakupovať len obmedzene, pokiaľ vôbec.

Tuzemská scéna internetového obchodovania je najmä práve v dôsledku pandémie prehltená a trh čaká na svoje zásadné prečistenie. To by malo prísť v najbližších týždňoch a mesiacoch.

Internetové obchody teraz vyhodnocujú minuloročnú sezónu a zamýšľajú sa nad tým, či sa im vzhľadom k pokračujúcej drahote, historicky rekordne klesajúcej kúpnej sile obyvateľstva a naďalej pokračujúcemu poklesu maloobchodných tržieb vôbec oplatí v brandži podnikať.

Maloobchodné tržby tento rok celoročne poklesnú, reálne o zhruba dve percentá. To síce nie je katastrofa, ale prehltenú e-shopovú scénu v ČR to môže prečistiť vskutku dôkladne. Expertné odhady varujú, že „zavrieť krám“ môže až 10 tisíc tuzemských e-shopov.

Neblahé vyhliadky majú pred sebou hlavne menej zavedené internetové obchody zamerané na zvyšný tovar, ako je elektronika, športové vybavenie či knihy. Vo svojom „poslednom ťažení“ môžu tieto obchody ponúknuť zákazníkom absurdne vysoké zľavy, pretože v zúfalej snahe o prežitie budú ochotné predávať aj so stratou, len aby sa dostali k hotovým peniazom.

Zákazníkom sa teda oplatí viac ako inokedy čakať a sledovať, ktoré z internetových obchodov stoja pred kolapsom a ktoré teda zrejme ponúknu naozaj „luxusnú“ zľavu.

Lukáš Kovanda

Český ekonóm. Pôsobí ako hlavný ekonóm Trinity Bank. Analyzuje a komentuje makroekonomické témy, investície, aj nové fenomény ako kryptomeny a fintech. Prednáša na Národohospodárskej fakulte Vysokej školy ekonomickej v Prahe. Je členom vedeckého grémia Českej bankovej asociácie. Pôsobí aj ako socioekonomický analytik pri OSN. Je autorom viacerých titulov ekonomickej literatúry.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora