V súčasnej ekonomike, v ktorej výraznú rolu zohráva reflektovanie aktuálnych trendov, reputácia a dôvera spotrebiteľov, vsádzajú mnohé firmy na silný marketing a kontinuálne budovanie obchodnej značky. Ak je firma v tejto oblasti úspešná, môže výrazne ovplyvniť svoju hodnotu na akciových trhoch. Presne o tom je príklad spoločnosti Beyond Meat, ktorá v roku 2013 „vystrelila“ na podnikateľské nebo ako súčasť riešenia klimatickej krízy cez znižovanie spotreby mäsa. V súčasnosti, keď firmu sužujú viaceré problémy, angažovala ako novú tvár svojej značky silné marketingové „eso“: úspešnú celebritu, podnikateľku a influencerku Kim Kardashian. Výsledkom je rast akcií firmy o 13 percent.

Najprv prišiel presvedčivý štart...

Tlačová správa o spolupráci hovorí o Kim ako novej „hlavnej poradkyni pre chuť“. Kim Kardashian sa dlhodobo na fotografiách a videách na sociálnych sieťach ukazuje vždy s dobre zásobenou chladničkou. To môže pri vysokých číslach jej followerov priniesť Beyond Meat veľké množstvo nových klientov z radov fanúšikov. Kim toto očakávanie podporila tým, že k spolupráci ju inšpirovala prospešnosť výrobkov pre ľudí a planétu. V skutočnosti to také jednoznačné nie je, marketing so silnou celebritou však dokáže byť presvedčivým faktorom.

Beyond Meat vstupovala na trh v období, keď sa svet začal sústrediť na tému klimatickej krízy, v rámci ktorej zaznievali výzvy na obmedzenie konzumácie mäsa. Spoločnosť ponúkla v správnom čase správny produkt: hamburgery z rastlinných ingrediencií. V roku 2013 ju dokonca predstavitelia organizácie pre etické zaobchádzanie so zvieratami vyhlásili za spoločnosť roka.

Beyond Meat vstúpila na burzu vo veľkom štýle 2. mája 2019 a cena jej akcií v  krátkom čase vystrelila z 25 dolárov na 239,71 dolárov. Firma mala zrazu trhovú kapitalizáciu cez 12 miliárd dolárov a predaje utešene rástli. Firme sa osobitne darilo vďaka problémom dodávateľských reťazcov pri dodávkach mäsa v prvej vlne pandémie. Nedostatok mäsa v obchodoch priviedli ľudí k ich rastlinným alternatívam. Dokonca v roku 2021 Beyond Meat spustil celosvetovú spoluprácu s fastfoodmi McDonald’s, KFC a Pizza Hut.

...avšak neskôr nasledoval pokles záujmu

Firma ponúkajúca rastlinnú alternatívu k mäsu má v posledných mesiacoch nielen problém s udržaním doterajšieho tempa rastu, ale jej predaje klesajú kvôli silnej konkurencii a tiež nejasnostiam, ktoré prenikli na verejnosť ohľadom zdravotnej neškodnosť výrobkov. Výsledkom je prepad akcií firmy za posledný rok o 80 %. Pokles sa dostal až na hranicu, za ktorú sa akcie obchodovali počas primárnej ponuky v roku 2019. Trhová kapitalizácia firmy klesla z 12 miliárd na približne 1,6 miliardy dolárov.

V tomto momente sa Beyond Meat k doterajším ambasádorom – zvučným menám ako Snoop Dogg, Kevin Hart, Shay Mitchell a Liza Koshy – rozhodla pridať nové eso. Kim totiž nie je len celebrita, ale aj úspešná podnikateľka, ktorej meno je synonymom úspechu. Stačí spomenúť, že jej značka SKIMS narástla v kapitalizácii úvodom roka 2022 na 3,2 miliardy USD. Značka výrobcu „rastlinného mäsa“ si od spolupráce sľubuje zásadný prínos pri obnove dôvery spotrebiteľov. Bude zaujímavé sledovať, v akej miere sa jej podarí potiahnuť nahor značku, ktorá je dnes pod silným tlakom trhu.

Olívia Lacenová

Po absolvovaní žurnalistiky na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre strávila 18 mesiacov ako redaktorka Hospodárskych novín. Vo svete finančných trhov začínala na oddelení sales, kde sa venovala klientom obchodujúcim prostredníctvom CFD certifikátov. Následne sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala pre značky xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a drahými kovmi, ktoré vo fyzickej podobe považuje za najlepšiu formu zabezpečenia majetku proti neistote. Aktuálne pôsobí ako hlavná analytička značky Wonderinterest.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora