Nádej cestujúcich v Bratislavskom kraji, že po mesiaci výpadkov viac ako tretiny spojov sa pred Vianocami vráti prímestská doprava do normálu, padla.
Uzimení a frustrovaní cestujúci si tak musia počkať na doplnené spoje do januára, ak nie dlhšie. To znamená, že budú mrznúť na zastávkach autobusov v decembri ešte niekoľko týždňov. Ešte šťastie, že vláda zariadila ďalší lockdown škôl, a preto môžu autobusy chodiť v prázdninovom režime. Výpadky spojov potom nevyzerajú tak zle.
Slovak Lines priznal, že mu nesadli podmienky. Arriva predlžuje platnosť náborového bonusu
Lenže zlé to je a nielen pre deti, ktoré sa nedostali do školy, ale aj pre rodičov, ktorí sa nedostali na čas do práce. Pri čakaní sa zastávke autobusu si autor komentára vypočul rôzne názory, kto za to môže. Väčšina nereprezentatívnej vzorky cestujúcich má jednoznačného vinníka – župana Juraja Drobu. V očiach cestujúcich je to on, kto mal zabezpečiť dopravnú obslužnosť kraja a zlyhal.
Nuž nie je to celkom pravda, ale maslo na hlave má aj on. Tender na dopravcu síce vyhlásil s dostatočným predstihom, ale nerozdelil ho na drobnejšie zákazky (mohol sa inšpirovať v Banskobystrickom kraji) a potom sa spoliehal na uisťovanie víťaza súťaže (Arriva), že všetko zvládne. Nuž, nezvládol.
Hra o peniaze
Ale poďme k ďalším hráčom v tejto hre o viac ako 334 miliónov eur na 10 rokov. Ide tu naozaj o veľký biznis pri ktorom pár desiatok či stoviek vymrznutých cestujúcich nestojí za reč.
Víťaz tendra, veľký medzinárodný dopravca Arriva, podcenil situáciu na mútnom slovenskom trhu prímestských dopravcov napriek tomu, že sa v tomto oligopolickom bahne už nejaký rôčik pohybuje. Preto by sa mal vyznať v tom, kde má ktorý kapor svoje miesto. Ale berieme jej snahu rozvíriť bahno a miešať sa iným hráčom do teritoriálnych vôd.
To, že vyhral tender v Bratislavskom kraji diskontnou cenou dopravy, nižšou o 22 miliónov eur, je otázne, ale je legitímne pýtať sa na to. Tvrdí to síce porazená firma Slovak Lines, ale Úrad pre verejné obstarávanie, jej námietky zmietol zo stola. Možno sa dá jazdiť aj lacnejšie, keď sa nekradne, šoféri aj vozidlá sa vyťažia na maximum a niektoré linky okrešú.
Bitka o šoférov v Bratislave a okolí vrcholí: Arriva už robí nábor aj v Uzbekistane
Lenže Arriva podcenila bojovnosť porazeného súpera aj ochotu vodičov prestúpiť do jej autobusov za rovnakých či dokonca horších podmienok (aspoň tak to tvrdia vodiči, ktorí neprestúpili). A preto má teraz hanbu na celý kraj, či celé Slovensko a jej povesť môže byť pošramotená nielen v budúcich tendroch na malom slovenskom trhu, ale v celej Európe. Navyše, bude platiť župe vysoké pokuty ( 30-tisíc eur denne) až kým nezariadi 95-percentnú obslužnosť dopravy.
Sabotáž a trucujúci šoféri
Dôkaz, že tu ide najmä o peniaze a vyťaženosť novopostavenej autobusovej stanice Nivy predvádza v priamom prenose Slovak Lines. Nie nejde mu o blaho cestujúcich či ich komfort, ako sa snaží komunikovať. Po obštrukčných námietkach v prehranom tendri sa tento dopravca škodoradostne pozeral, ako jeho súper nezvláda najať dostatok šoférov na linky.
Tí sedeli doma so štedrým odstupným. Nečudujme sa im, oddych si zaslúžia, ale sebectvo sa tam dá nájsť. Sedia doma a pozerajú sa na svojich exkolegov, ako sa trápia na zredukovaných spojoch sami. Trucovaním si aspoň vymohli štvortisícový náborový príplatok a možno aj lepšie podmienky v zmluve do budúcnosti. Arrive síce pustili žilou, ale nech platí, keď si ich nepodchytila skôr a spoliehala sa na ich hladký prechod do jej autobusov.
Napokon štrajk vodičov sa oplatil. Arriva si po dvojtýždňovej hanbe, keď dokázala zabezpečiť sotva 40 percent spojov v kraji, sadla pod nátlakom župy za rokovací stôl so súperom. Mali sa dohodnúť na subdodávke časti výkonov. O akú časť malo ísť a na ako dlho, dopravcovia neprezradili. Hospodárske noviny špekulovali, že išlo až o tretinu výkonov na päť rokov. Arriva ani Slovak Lines nechceli podmienky rokovaní bližšie komentovať.
Ide najmä o peniaze
Nebudeme špekulovať ani my, ale ak by to tak bolo, Arriva by musela pustiť súperovi veľa peňazí. Ani táto dohoda sa napokon nekonala. Slovak Lines to komentoval tak, že podmienky a garancie jej neumožnili poskytovať pre cestujúcich kvalitné dopravné služby a prevádzkovať novú autobusovú stanicu tak, aby zabezpečila ekonomickú udržateľnosť a stabilitu bez rizika vytvárania dlhodobej straty. V preklade jasne povedala, že jazdiť nebude, lebo sa jej to neoplatí.
TREND má informácie z prostredie dopravcov, že dohoda padla najmä preto, lebo Slovak Lines chcela zmluvne zaviazať župu na používanie stanice na 10 rokov a to jej neprešlo. Samotná firma túto informáciu nekomentovala, len TRENDu potvrdila, že má autobusovú stanicu prenajatú na 40 rokov a je zodpovedná za to, aby nebola stratová.
Tu ide najmä o to, že Slovak Lines, čo je dcéra developera HB Reavis, spravuje autobusovú stanicu Nivy a jej matka vlastní nákupné centrum nad ňou. V ňom potrebujú návštevníkov a takzvaný footfall (prechodnosť centra ľuďmi). A ako nalákate ľudí do obchodného centra? Ľahko, najmä keď tam budú končiť autobusy z celého kraja, ale aj medzinárodne linky.
Navyše, keď nastavíte vysoký poplatok za vstup a výstup (spolu 16 eur) na stanicu Nivy pre svojho rivala, za ktorého to v rámci preplácania výkonov vo verejnom záujem zatiahne župa, máte stabilný biznis aj s návštevníkmi na celú dekádu. Lenže tu sa Slovak Lines prepočítala.
Nivy nemusia byť konečná
Župa tvrdí, že rokovania nestroskotali len na poplatkoch, i keď tie sú neštandartne vysoké. Župu by stáli dva milióny eur ročne. Skôr nechcela dať Slovak Lines garancie na dlhodobé jazdenie na stanicu Nivy, pretože v budúcnosti uvažuje o osekaní súbehu liniek prímestskej dopravy a MHD. Prímestské autobusy by nemuseli končiť na Nivách, ale na okraji mesta, kde by cestujúci prestúpili na MHD.
Nové Nivy zaťali do rozpočtu kraja dvojmiliónovú sekeru
Arriva zatiaľ jazdí na Nivy, lebo musí v rámci s platnými cestovnými poriadkami. Lenže parkovať na Nivy chodí obmedzene, pretože si prenajala dočasne priestory na parkovanie svojej flotily a zázemie pre vodičov neďaleko Nív pod Prístavným mostom v areáli Doprastavu. Možno tak chcela so župou pritlačiť na Slovak Lines, aby poplatky znížila alebo jednoducho chcela ušetriť.
Slovak Lines naozaj poplatky znížila o 20 percent pre všetkých dopravcov, ale ešte v septembri. Napriek tomu sa poplatok župe zdá vysoký. Priemerne si vlastníci staníc na Slovensku pýtajú okolo troch až štyroch eur, takže je z čoho zlacňovať. I keď je pravda, že zázemie na Nivách je moderné a nové, takže vyššie poplatky by mohli byť opodstatnené. Otázne je, či až také vysoké.
Vedľajšie následky
Aký je výsledok tvrdohlavosti, ziskuchtivosti a lajdáctva všetkých troch zainteresovaných hráčov v tejto hre s autobusmi? Naštvaní, uzimení cestujúci, ktorí presadnú do vlakov, áut alebo ostanú doma. Do Bratislavy tak bude prichádzať viac áut z okolia ako inokedy, čo nebude hrať do kariet primátorovi Matúšovi Vallovi. Ten sa snaží ľudí motivovať, aby presadli z áut do MHD. Na to potrebuje spoľahlivú a kvalitnú mestskú dopravu.
Lenže keď mu vodičov bude preťahovať Arriva vysokým náborovým príspevkom, sotva naplní potrebu 60 šoférov, ktorí mu chýbajú. A keď spustí od januára dlhoavizovanú parkovaciu politiku, ktorá sťaží cezpoľným parkovanie áut v hlavnom meste, má zarobené na ďalších frustrovaných a nahnevaných cestujúcich.
Naštvaní však budú aj Bratislavčania, ktorí budú stále vidieť autá s okresnými značkami na svojich parkovacích miestach. Lenže toto sú potenciálni voliči a komunálne voľby sa blížia. J. Droba si ich už prehral vopred. M. Vallo ešte bude bojovať.