Pri pohľade späť to vyzerá, že elektronický obchod bol v bubline poháňanej masívnym presunom výdavkov od služieb k tovarom počas pandémie. Úrokové sadzby zároveň klesli na rekordné minimá, čo zvýšilo ocenenie akcií do astronomických výšok. No karta sa obrátila. Potvrdzuje to v poradí ďalšia firma zo sektoru. Spoločnosť Asos so sídlom v Spojenom kráľovstve potvrdila, že vyhliadky online obchodu s módou sa zhoršujú kvôli rekordnej inflácii a kríze životných nákladov.

Asos, e-commerce gigant v oblasti módy, znižuje prognózy príjmov aj zisku na ďalší rok. Je za tým vyšší počet vrátených objednávok a veľký tlak na náklady v rámci logistiky a dodávateľských reťazcov. Odhadovaný zisk pred zdanením, ktorý firma oznámila, je teraz o 20 až 60 miliónov libier nižší oproti pôvodným 100 až 130 miliónom libier. Ak svetová ekonomika skĺzne do recesie, znížené prognózy nemusia stačiť.

Elektronický obchod bol pritom po počiatočnom šoku adeptom na víťaza pandémie. No následne sa začali prudko zvyšovať náklady na logistiku, čo začalo požierať zisky firiem online obchodu. Ďalšou ranou je pre odvetvie kríza životných nákladov spôsobená enormnou infláciou poháňanou cenami energií a potravín, ktorá znižuje dopyt.

Prehľad výkonnosti tematických košov Saxo Bank
Zdroj: Saxo Bank
Prehľad výkonnosti tematických košov Saxo Bank
Peter Garnry

Peter Garnry, pôvodom z Dánska, pracuje ako hlavný akciový stratég Saxo Bank. V roku 2007 absolvoval Copenhagen Business School. Peter je autorom článkov o aktuálnom dianí na amerických a európskych trhoch. Pravidelne vydáva tiež strategické investičné správy. Ako komentátor vystupuje na televíznych staniciach vrátane CNBC alebo Bloomberg

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora