Od straty úspor často delí Slovákov jeden klik. Viete, ako sa tomu vyhnúť?
Počet internetových podvodov rastie. Spotrebitelia však internetovú bezpečnosť stále podceňujú
1/10 Online nakupovanie by mali spotrebitelia realizovať prostredníctvom:
Online nákupy by mali spotrebitelia realizovať výhradne prostredníctvom zabezpečeného internetového pripojenia. V prípade verejnej wifi siete by sa mali vyhnúť akýmkoľvek finančným transakciám. V nevyhnutných prípadoch by mali nakupujúci radšej využiť mobilné dáta alebo by si mali zabezpečiť VPN.
2/10 Spotrebiteľ by si mal pred bezpečným online nákupom overiť, či:
Spoločnosť ochrany spotrebiteľov odporúča nakupovať u dlhodobo fungujúcich obchodníkov. Cieľom podvodných e-shopov je totiž predovšetkým získať údaje o platobnej karte, a preto väčšinou dlho nevydržia.
3/10 Aj nový online obchod môže byť bezpečný, ak
Pri prvom nákupe by si mal spotrebiteľ overiť, či je web zabezpečený. V adresnom riadku prehliadača musí byť pred názvom webu „https“ a ikonka zámku. Pri nezabezpečených weboch sa môže objaviť hláška „not secure“ (v preklade nezabezpečené). Na nezabezpečenom webe by spotrebitelia nemali nikdy zadávať údaje o svojej platobnej karte.
4/10 Falošné recenzie neobsahujú:
Pri identifikovaní toho, či je e-shop bezpečný, môžu zákazníkom pomôcť aj recenzie používateľov či už na konkrétnom e-shope alebo na stránkach, akou je napríklad Heureka.sk. Aj tie však môžu byť falošné. Ide najme o recenzie, ktoré sú bez komentárov, bez akejkoľvek kritiky alebo sú uverejnené v malom časovom odstupe. Recenzie generované umelou inteligenciou (AI) sa zase dajú rozpoznať vďaka gramatickým chybám či lámanej slovenčine.
5/10 Pri platbe kartou je vhodné využiť:
Na platenie kartou by mali spotrebitelia používať len prostredie sprostredkovateľov platieb, ako sú napríklad GoPay alebo GP webpay. Zadávaniu údajov o karte v prostredí e-shopu, najmä zahraničného, by sa zákazníci mali radšej vyhýbať. Niektoré banky zvyšujú ochranu zasielaním autorizačných SMS alebo e-mailov s kódom, bez ktorého nie je možné platbu previesť.
6/10 SMS potvrdenie by mal spotrebiteľ pre istotu skontrolovať:
Spoločnosť na ochranu spotrebiteľov upozorňuje, že napriek vysokej bezpečnosti SMS potvrdenia by zákazníci nemali dané číslo len slepo opísať. Mali by vždy skontrolovať, aký účet a čiastka sú v SMS uvedené. V praxi sa totiž vyskytli prípady, kedy sa hackeri nabúrali do bánk a predstierali odoslanie príkazu na iný účet. Potvrdzovacia SMS tak prišla k sfalšovanej transakcii, ktorú klienti z dôvodu prijatia SMS potvrdili.
7/10 Vytvorenie nákupného účtu je:
Pri online nákupoch zákazníkov často žiadajú, aby si vytvorili účet s heslom. To môže znížiť bezpečnosť nákupov v prípade, ak má zákazník takýchto účtov viac. Podľa spoločnosti Eset totiž kupujúci každou novou registráciou znižuje úroveň zabezpečenia svojich údajov napríklad tým, že začne používať pre každé konto rovnaké prihlasovacie údaje a heslo.
8/10 Internetový obchod má právo požadovať od zákazníkov informácie ako:
Pri online nákupoch môže internetový obchod od zákazníkov požadovať najmä dodaciu adresu na doručenie zásielky, e-mailovú adresu na zaslanie e-faktúry či sledovanie stavu zásielky alebo telefónne číslo pre potrebu kontaktovania prepravnou spoločnosťou pri doručovaní tovaru. Ak obchodník vyžaduje ďalšie informácie, napríklad o bankovom účte, čísle občianskeho preukazu alebo heslách, zákazník by mal obchod okamžite opustiť.
9/10 Pri nákupe cez sociálne siete by mali zákazníci využívať:
Zákazníci by mali dodržiavať zásady bezpečnosti aj pri nákupe na sociálnych sieťach. Tie sa využívajú najmä pri predaji vecí z druhej ruky, pri ktorých je bezpečnejšia dobierka. Spotrebitelia by nikdy nemali na sociálnych sieťach zdieľať údaje svojej platobnej karty.
10/10 Spotrebitelia by si mali dať pozor aj na:
Častým nástrojom podvodníkom sú takzvané podvodné emaily, označované ako phishing. Často ide o nevyžiadanú poštu, ktorá na prvý pohľad vyzerá vierohodne. Pri bližšej kontrole si však zákazník môže všimnúť pozmenenú webovú adresu obchodu, napríklad chýbajúce alebo prehodené písmena v názve. Podvodné emaily často vyvolávajú pocit urgencie, napríklad časovo obmedzenou ponukou alebo výzvou k platbe pokuty či overeniu prihlasovacích údajov. Pred ich zadaním by si mal zákazník u danej inštitúcie alebo obchodu overiť, či takýto email skutočne poslali.
Tvoj výsledok Veľa šťastia nabudúce
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.
Tvoj výsledok Len tak ďalej.
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.
Tvoj výsledok Gratulujeme.
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.