Na svetových burzách je v tomto roku boom špecializovaných firiem známych pod skratkou SPAC. Sú to v podstate schránkové firmy (bez histórie, zamestnancov, dodávateľsko-odberateľských vzťahov), ktoré čakajú na príležitosť investovať do reálnych spoločnosti a priviesť ich na burzu. Investori si kúpia jej akcie a čakajú na príležitosť kúpiť podiel v inej firme, s ktorou SPAC sfúzuje. Ako ukazujú dáta firmy Refinitiv, len do mája sa na Wall Street uskutočnili prvotné emisie akcií (IPO) cez SPACy za viac ako 88 miliárd dolárov.
Akciový trh v Spojených štátoch je v tomto smere aktívnejší než ten európsky, ale aj na starom kontinente sa popularita vstupov na burzu cez SPACy zvyšuje. Kým v USA sa tieto špecializované firmy rátajú na skoro tri stovky, v Európe ich bolo v máji len 17. Najnovšie sa pripravuje aj prvý SPAC v strednej Európe a prvý na českom a slovenskom trhu.
Portfólio manažér: Najväčšie riziko pri SPAC firmách je čas
„Pripravujeme všetko potrebné, aby bol WOOD SPAC One cez Pražskú burzu cenných papierov uvedený na jeseň,“ potvrdzuje pre TREND Ľubomír Šoltýs, partner investičnej skupiny WOOD & Company. Firma v súčasnosti analyzuje regulačný rámec pre SPAC v Česku a nastavuje individuálne parametre produktu. Prvé informácie o SPACu už presiakli do českým médií pred pár týždňami.
Prečo práve SPAC
Investičná firma, ktorá vlastní na Slovenku aj Aupark či farmaceutickú firmu Saneca, si vybrala formu SPACu z viacerých dôvodov. V prvom rade táto špecializovaná spoločnosť dáva príležitosť iným firmám na rýchly a jednoduchý vstup na burzu. Investori dostanú možnosť získať menšinový podiel v spoločnosti, ktorá má rastový potenciál a hľadá kapitál na ďalší rozvoj. SPAC je iným druhom produktu a nejde o štandardné IPO.
„Ide o osvedčený koncept v Amerike a v západnej Európe, preto sme si povedali, že tento koncept by sme radi predstavili investorom aj v našom regióne,“ dodáva Ľ. Šoltýs.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?