Ziskovosť firiem v indexe S&P 500 počas prvého kvartálu tohto roka vzrástla medziročne o takmer šesť percent, najviac za posledné dva roky. Výsledková sezóna potvrdila, že silné čísla dokážu udržať drahé akcie nad vodou, hoci významnú časť rastu ťahali technologickí giganti ako Nvidia či Amazon.
Kľúčovou metrikou, ktorá zaujala pozornosť investorov, sú hrubé marže, teda rozdiel medzi nákladmi na predaný tovar a dosiahnutými tržbami. Investori ich vnímajú ako ukazovateľ efektívnosti fungovania spoločnosti. Podľa investorskej mantry platí, že čím vyššie sú hrubé marže, tým vyšší je násobok hodnoty firmy k tržbám (P/E), ktorý sú obchodníci ochotní zaplatiť.
Konsenzus prognóz analytikov hovorí, že takmer tri štvrtiny z 500 najväčších amerických akciových spoločností v nasledujúcich dvanástich mesiacoch zvýšia svoju ziskovú maržu. Výnimkou nebol ani minulý štvrťrok, kedy marže podnikov rástli vo väčšine odvetví.
„Obavy z vysokých násobkov (P/E) sú mylné. Ak sa odhady analytikov ukážu ako správne a spoločnosti skutočne dokážu zvyšovať ceny výrobkov bez toho, aby došlo k úmernej strate dopytu, akciový trh môže ostať nadhodnotený roky,” tvrdí zakladateľ Trivariate Research Adam Parker.
Hoci sa u niektorých veľkých amerických maloobchodníkov, ako Target, Amazon Grocery a Walmart, objavili náznaky znižovania cien, celková cenová hladina v mnohých oblastiach, ako je spotrebiteľský tovar, zdravotná starostlivosť, technológie a priemysel, zostáva pomerne odolná.
Tlak na mzdové náklady sa pomaly uvoľňuje a mnohé firmy uvádzajú, že rast produktivity práce kompenzuje mzdovú infláciu. Vstupné náklady, ako sú ceny materiálov a logistika, dosahujú v mnohých prípadoch nižšie úrovne ako pred rokom.
Trh sa štrukturálne zmenil
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?