Od januára budú môcť prejsť na virtuálnu registračnú pokladnicu (VRP) všetci podnikatelia, teda aj tí, ktorí vlani používali klasickú registračku. Takúto zmenu pre nich prináša prechodné ustanovenie v novele.
„Na virtuálnu pokladnicu sa od apríla zaregistrovalo 20-tisíc podnikateľov, z toho vyše 8-tisíc si stiahlo aplikáciu do mobilu. Podnikatelia pritom vydali približne 1,3 milióna platných pokladničných dokladov v hodnote 80 miliónov eur,“ informovala hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková.
Klasickú registračnú pokladnicu dnes využíva vyše 200-tisíc podnikateľov. Tí, ktorí za mesiac nevydajú viac ako tisíc bločkov, môžu už dnes požiadať o vydanie virtuálnej pokladnice. Žiadosť o pridelenie kódu VRP môžu predložiť ktorémukoľvek daňovému úradu. Môžu ju poslať tiež poštou alebo elektronicky. Finančná správa im pošle do dvoch týždňov prihlasovacie údaje a potom si už budú môcť otestovať ako funguje VTR.
Kto môže použiť virtuálku
Podnikatelia predávajúci tovar, ktorí inkasujú tržby v hotovosti alebo platobnými kartami, musia povinne evidovať tržby v registračnej pokladnici. Pri podnikateľoch poskytujúcich služby to neplatí. Elektronickú registračnú pokladnicu musia povinne pri prijímaní platieb v hotovosti používať iba tí, ktorí poskytujú služby vymenované v prílohe číslo 1 zákona o používaní ERP. Pritom od apríla sa zásadne rozšíril zoznam služieb, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v pokladnici. Pribudli v ňom napríklad aj taxikári, lekári, zubári, advokáti či účtovníci.
Okrem toho za zaviedla ako novinka virtuálna registračka pre nové služby zaradené do zoznamu v prílohe. V pôvodnom návrhu zákona mohla používať virtuálnu registračnú pokladnicu iba úzka skupina podnikateľov, napríklad veterinári či zubári. Napokon ministerstvo financií používanie virtuálnej registračnej pokladnice umožnilo všetkým podnikateľom.
Tí, ktorí ešte vlani používali klasickú registračku, môžu prejsť na virtuálnu od januára. Využívať ju teda budú môcť už aj bežné potraviny, reštaurácie, kaderníctva či podnikatelia poskytujúci ostatné služby. Obmedzením je len počet bločkov vydaných za mesiac (maximálne 1-tisíc).
Ministerstvo financií TREND.sk informovalo, že o zvýšení počtu vydaných dokladov z VTR v pripravovanej novele neuvažuje.
Aké výhody to má
Podnikateľ, ktorý využíva VTR je uchránený od mnohých byrokratických povinností. Nemusí sa zaťažovať vedením pokladničnej knihy a odpadnú mu aj pravidelné uzávierky a evidencia vytlačených bločkov. Pri klasickej registračke musí podnikateľ archivovať dennú uzávierku päť rokov. Pri virtuálnej nemusí kvôli pokladnici navštíviť daňový úrad a nepotrebuje ani zmluvu so servisnou organizáciou. O servis aplikácie sa stará Finančná správa.
Virtuálna pokladnica totiž nemá fiškálnu pamäť, a preto nemusí žiadať servisnú firmu o jej výmenu v prípade, že sa pokazí, pri výmene údajov alebo ak sa vyčerpala jej kapacita. Aj ukončenie prevádzky VRP je oveľa jednoduchšie. Činnosť klasickej musí skončiť servisná organizácia. Podnikateľ potom musí predložiť daniarom knihu ERP. Ak sa podnikateľ rozhodne skončiť s VRP, stačí keď to daňovému úradu oznámi elektronicky.
Kto musí používať registračku
- podmienky zásadne zmenila novela zákona o používaní ERP od apríla
- registračku musí mať podnikateľ vtedy, ak poskytuje službu uvedenú v prílohe číslo 1 zákona o používaní ERP
- pokladnica je nevyhnutná vtedy, ak podnikateľ prijíma tržby v hotovosti alebo platobnými kartami či stravovacími poukážkami