Zo zastropovaných cien potravín Slováci veľmi profitovať nebudú. V obchodoch neraz kúpia potraviny v akcii či zľave za oveľa výhodnejšiu cenu, než je tá zastropovaná. Ukazuje sa, že pevné fixovanie ceny v sektoroch, kde je na trhu dostatok konkurencie, je signálom, že víťazom nie je bežný spotrebiteľ.

A ak majú ceny potravín skutočne klesnúť, štát musí výrobcom viac pomôcť so znížením nákladov, nie ceny stropovať až pri finálnom predaji zákazníkom.

Osem slovenských reťazcov zastropovalo ceny potravín za marketingovej pomoci ministra pôdohospodárstva Samuela Vlčana. Najväčšie siete ako Lidl, Kaufland, Tesco či Billa zostavili zoznamy desiatok potravín, pri ktorých garantujú zlacnené a zastropované ceny na tri mesiace. Prvý mesiac už pomaly končí a spotrebitelia majú stále hlboko do vrecka.

Hlasná kritika z rôznych radov

Kritické hlasy zaznievajú nielen z radov bežných spotrebiteľov, ale aj z radov potravinárov, odbornej verejnosti či ďalších politikov, dokonca zo strany koaličných partnerov. „Je to zlý vtip. Toto je marketingový ťah ministra, vláda s tým nemá nič spoločné. Mrzí ma, že sa do toho zastaral, obchod patrí pod gesciu rezortu hospodárstva,“ uviedol v relácii Na telo v TV Markíza predseda strany Sme rodina Boris Kollár.

„Minister S. Vlčan sa má starať o prvovýrobu, aby dostali lepšiu podporu štátu, presadiť pre nich úľavy či lacnejšie ceny energií. To bol ťah ako Black Friday, tovar sa predáva drahšie ako predtým. Určite by mal zasiahnuť Protimonopolný úrad,“ dodal. Zastropovaná cena potravín je podľa neho vyššia ako tá štandardná, bez zliav či akcií.

Predseda opozičného hnutia Sloboda a Solidarita (SaS) Richard Sulík pripustil, že za iniciatívou reťazcov badať kartelovú dohodu a všetko treba preveriť. Zastropovanie cien potravín je vraj len zavádzaním ľudí a ďalším populistickým ťahom.

„Reťazce zastropovali na tri mesiace ceny tých potravín, ktoré budú pravdepodobne postupne klesať. Na druhej strane, napríklad cena bravčového mäsa, ktorá bude zrejme v najbližších mesiacoch stúpať, zastropovaná nie je. Na zozname sú, navyše, aj úplne nelogické a smiešne položky, ako sú pivo, víno či mrazená pizza," uvádza Jarmila Halgašová, ktorá sa v SaS venuje pôdohospodárstvu.

Skutočnosť, že zastropované ceny potravín nie sú až také výhodné, potvrdil aj český portál idnes. Zameral sa na niektoré položky, ktoré sa predávajú v Česku a zistil, že tie v zľavových akciách porážajú nielen slovenské zatropované ceny, ale aj tie zľavnené.

Podľa produktového manažéra webu AkcniCeny.cz Gjursesa Siderova vedia slovenskí obchodníci ponúkať zastropované potraviny v zľavových akciách lacnejšie. „Avšak ani v zľavových akciách sa na Slovensku nepribližujú tým českým akčným cenám,“ podotkol G. Siderov.

Je to kartel alebo nie? Treba vyčkať

V súčasnosti je predčasné hodnotiť, či zastropovaním cien potravín dochádza k obmedzovaniu hospodárskej súťaže, nechala sa počuť hovorkyňa Protimonopolného úradu (PMÚ SR) Adriana Oľšavská.

Vo všeobecnosti podľa nej platí, že akákoľvek dohoda medzi konkurentmi, týkajúca sa stanovenia cien alebo výmeny informácií o určovaní cien produktov či služieb, môže viesť k obmedzovaniu konkurenčného prostredia. Môže tak predstavovať porušenie príslušných ustanovení zákona o ochrane hospodárskej súťaže. Dôsledky takéhoto porušenia sa pritom môžu prejaviť nielen na trhu predaja vybraných produktov, ale aj na trhu ich nákupu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa