TREND We Know How
TREND We Know How

Ak sú jediným hmatateľným produktom banky platobné karty, ako by mali vyzerať, aby klientom sprostredkovali nezabudnuteľný zážitok?
Po 17 rokoch mení tretia najväčšia banka na Slovensku dizajn svojich kreditných a debetných kariet. Na pomoc k tomuto významnému kroku si prizvala dvanásť domácich umelcov a umelkýň, ktorých diela na najbližšie roky ozdobia sériu jej platobných kariet.

„Umenie je novodobé náboženstvo. Pocitovo aj racionálne dokáže meniť ľudí a veci,“ myslí si uznávaná fotografka a pedagogička Milota Havránková, ktorej fotka z cyklu Mýtus ozdobí zlatú súkromnú kreditnú kartu Visa.

Umenie má zmysel, len keď je medzi ľuďmi

Milota Havránková, fotografia z cyklu Mýtus Zdroj: Tatra banka

Neoddeliteľnou súčasťou sveta tak, ako ho vidíme my v Tatra banke, je umenie. Preto chceme, aby bolo medzi ľuďmi, aby sme ho mali na očiach a mohli sa ho dotýkať,“ hovorí generálny riaditeľ Tatra banky Michal Liday, podľa ktorého si treba karty užiť, kým sa dá, lebo biometria a mobily už čoskoro zmenia spôsob, ako budeme platiť.

Michal Liday, generálny riaditeľ Tatra banky
Zdroj: Tatra banka
Michal Liday, generálny riaditeľ Tatra banky

Michal Liday, generálny riaditeľ Tatra banky Zdroj: Tatra banka

Originálnosť a autentickosť

Nové platobné karty sú inšpirované dielami výtvarníkov, módnych návrhárov, maliarov či fotografov, ktorí boli v minulosti nominovaní na Cenu Nadácie Tatra banky za umenie alebo toto ocenenie získali.
Ako sa na slávnostnom predstavení kariet vyjadrila riaditeľka odboru komunikácie a stratégie značiek Tatra banky a Raiffeisen banky Milada Halová, výber umelcov a diel bol veľmi náročný, kritériá výberu boli len dve: diela museli byť rôzne a krásne.

Vo svete oceňovaná fotografka Mária Švarbová ponúkla na kartu fotku, ktorá vznikla na plavárni v Zlatých Moravciach a pripomína socialistickú spartakiádu. Autorka sa vo svojej tvorbe intenzívne zaoberá témou originálnosti v umení aj živote.

Na fotke je okrem štrnástich plavkýň nápis Zákaz skákania. V umení by však Mária Švarbová nezakázala nič, to má byť podľa nej slobodné. Umelcom radí, aby nekopírovali, boli originálni a autentickí.

Umenie má zmysel, len keď je medzi ľuďmi

Mária Švarbová, fotografia z cyklu Swimming pool Zdroj: Tatra banka

Šille, Havránková aj Cipár

Erik Šille je výtvarník, ktorý intenzívne vníma svet okolo seba. Jeho dielo reflektuje dobu, v ktorej žijeme. „Ak si umelec zatvára oči pred svetom, žije len sám pre seba,“ hovorí.
Maľba zo série Spiaca voda v sebe nesie silný ekologický rozmer. Erik Šille rád provokuje. Aj preto používa dekoratívnu maľbu, ktorú niekto môže považovať za amaterizmus.

Do projektu sa zapojila aj fenomenálna Milota Havránková. Jej fotografia vznikla v roku 1975, ktorý OSN vyhlásila za Rok žien. Komunisti od nej chceli fotky robotníčok, ona im dala poetické diela, ktoré zobrazujú vnímanie ženy slovenskými spisovateľmi.
Zlatú kreditnú kartu Tatra banky zdobí fotka, ktorá stvárňuje ilúziu vankúša. Takto sníval o svojej milovanej básnik Andrej Sládkovič.

Nestor slovenského maliarstva a ilustrácie Miroslav Cipár prispel na platobnú kartu grafikou rozprávkového vtáka, inšpiroval sa ľudovým umením.

Umenie má zmysel, len keď je medzi ľuďmi

Erik Šille, obraz Spiaca voda Zdroj: Tatra banka

Súvisiace články:

Diela pre výnimočných

Kreditná karta Visa Platinum je dielom výtvarníka Ašota Haasa, ktorý rád pracuje aj so sklom. Kruhy na karte sa skladajú z radu číslic. V jednom smere ich hodnota rastie a v druhom klesá, čo symbolizuje pohyby na účte.

Odevná dizajnérka Lenka Sršňová a grafický dizajnér Ondrej Jób navrhli fragment látky inšpirovanej Ľudovítom Fullom. Ich dizajny sú veselé a hravé. „Sú to diela pre ľudí, ktorí sa chcú z času na čas cítiť výnimočne,“ hovorí autorka.

Crafting Plastics! Studio tvoria dizajnéri Vlasta Kubušová a Miroslav Král, ktorí experimentujú s materiálom z obnoviteľných zdrojov. Ich vlajkovým produktom sú okuliare. Tie boli inšpiráciou na debetnú kartu Visa Electron štandard.

Módny návrhár Lukáš Krnáč prispel na platobnú kartu skicou šiat pre Adelu Vinczeovú, výtvarníčka Mikina Dimunová navrhla typograficky jednoduchý nápis a výtvarníčka Lucia Tallová zase obraz čiernobielej krajiny.

Umenie má zmysel, len keď je medzi ľuďmi

Zdroj: Tatra banka

Banka, ktorá stojí za umením

Karty inšpirované umením uviedla Tatra banka do obehu prvýkrát v roku 2002. Boli na nich podpisy spisovateľov, ktorí pre túto finančnú inštitúciu s dlhoročnou históriou kedysi pracovali – Pavol Országh Hviezdoslav, Jozef Gregor Tajovský či Margita Figuli.

Umeniu boli venované aj špeciálne edície, ktoré banka vydávala v limitovanom rozsahu a čase. Nový dizajn kariet nie sú limitovanou edíciou, od Nového roka sa stanú stabilnou súčasťou peňaženiek jej klientov. Kreditné karty začne Tatra banka vydávať od januára budúceho roku, debetné od apríla.
Viac o aktuálnom projekte umeleckých platobných kariet Tatra banky nájdete na stránke Manifest.sk.

Umenie má zmysel, len keď je medzi ľuďmi

Zdroj: Tatra banka

Články označené logom TREND WE KNOW HOW sú pripravené v spolupráci s komerčnými partnermi. Redakcia nie je ich autorom, napriek tomu môžu byť pre čitateľa prínosné