Pri akej téme ste mali pocit, že ste na porotu súťaže Svetový podnikateľ roka zapôsobili?

Porota bola profesionálna. Podporovala nás svojím prístupom, úsmevom. Pre mňa však bolo dôležité stretnutie s ľuďmi, ktorí mi ešte pred stretnutím s porotou radili, na čo sa mám zamerať. Najpodstatnejšia vec bola: zhrň svoj podnikateľský život do dvoch minút. To bolo pre mňa to najťažšie. Ale myslím si, že sa mi to podarilo.

Na akej myšlienke ste postavili svoju prezentáciu?

Na troch. Po prvé: prácu, ktorú robím, milujem. Po druhé: Kúpili sme firmu v konkurze a zachránili sme 350 pracovných miest, čo je v regióne s vysokou nezamestnanosťou dobrý skôr počin ako pocit, a zároveň sme v nasledujúcich rokoch zamestnali ďalších 900 ľudí. Tretia myšlienka bola to, že bez perfektného tímu to nejde. Dirigent bez orchestra nie je dirigent.

Kedy ste mali pocit, že za ostatnými súťažiacimi zaostávate?

Žiaľ, môj hendikep je, že nehovorím po anglicky. Som nemecky hovoriaci človek vzhľadom na teritórium, na ktorom pôsobím. Zároveň som si prezrel profily všetkých šesťdesiatich národných víťazov. Každý z nás má za sebou silný príbeh, každý z nás je osobnosť. Ale predsa, ak porovnávam veľkosť firmy, dynamiku rastu tržieb a ziskovosť, spoločenskú angažovanosť a iné atribúty, uvedomujem si, že máme čo doháňať. A po tretie, sledoval som profily súťažiacich. Slovensku všeobecne predsa len chýba 40 rokov, počas ktorých sa prerušila podnikateľská kultúra.

Keď sa vrátite naspäť do Decodomu, čo budete robiť inak na základe toho, čo ste tu videli?

Veľmi ma zaujala tá profesionalita súťažiacich, ako aj profesionalita samotnej organizácie podujatia. S našimi zamestnancami a manažérmi sme toho veľa dosiahli. Bez nich by sme neboli tam, kde sme. Ale predsa len by som si chcel s nimi otvorene definovať, aké sú naše slabé stránky, a motivovať ich k tomu, aby sme ich pretavili do budúcich silných stránok. To bude hlavný odkaz týchto piatich dní.

Chceli ste rozbehnúť biznis v ďalších krajinách. Ako sa vám darí?

Uvedomujeme si, že pôsobíme na najväčšom nemeckom trhu, ktorý je veľký a organizovaný. Nemecký trh s nábytkom a bytovým zariadením dosahuje ročné tržby 30 miliárd eur. Náš podiel na tomto čísle je síce malý, ale v segmente obývacieho nábytku máme solídne postavenie. Potrebujeme ale diverzifikovať. Preto hľadáme nové trhy. S krajinami Beneluxu sme na začiatku. V Maďarsku, z ktorého sme vypadli, opäť začíname. Začíname spoluprácu aj s jedným ruským odberateľom.

Ako postupujete, keď začínate na novom trhu?

Nábytok, jeho výroba, ako aj distribúcia ku konečnému spotrebiteľovi je skôr lokálna, nie globálna záležitosť. Jediný globálny hráč je Ikea. V každej krajine preto treba nájsť lokálneho hráča, ktorý rozumie trhu. Prostredníctvom neho sa snažíme nájsť odberateľov. V Rusku sme podpísali kontrakt s rusky hovoriacim človekom. Robí pre nás agenta a hľadá šance. Takisto budeme postupovať aj v Beneluxe. V Maďarsku je to iné, tam ideme priamo. Hľadáme obchodníkov, ktorí by boli ochotní s nami robiť.

A uspeli ste?

Ideálne riešenie je, že obchodník príde sám. To je aj prípad Maďarska. Obchodník nás oslovil s tým, že v Maďarsku je obrovský pretlak poľského nábytku, maďarský nábytkársky priemysel je na tom pomerne zle a nemecké a rakúske obchodné siete majú zase svoj štýl. Má drobnú obchodnú sieť s nábytkom, s ktorou chce expandovať v Maďarsku, a oslovil nás, že sa mu náš koncept páči.

Podpísali ste už s nimi kontrakt?

Je to v štádiu rokovania. Od prvého pokusu o nový trh po prvý vyexpedovaný kamión je vždy dlhá cesta. 2014 je pre nás práve tým rokom, v ktorom sa buduje cesta expedície toho prvého kamióna.

Ako sa darí vášmu ruskému agentovi?

Náš zástupca robí niekoľko rokov pre jedného výrobcu čalúneného nábytku. My robíme skriňový nábytok, čiže nie sme konkurenti. Už vieme, že má efektívne úspechy v presadení toho čalúneného nábytku na ruskom trhu. Oslovili sme ho s tým, že môže rozšíriť svoje portfólio. Rusko je obrovské. Ideálne je začať v hlavnom meste, ktoré je najväčšia kúpna sila. Podarilo sa nám v okolí Moskvy prostredníctvom tohto zástupcu získať sieť asi šiestich obchodov, kde máme už prvé konkrétne objednávky na obývacie súpravy. Teraz budeme expedovať naše prvé obývačky. To je začiatok cesty. Teraz budeme čakať na rezonanciu, ako ruský zákazník prijme naše obývačky.

V akej hodnote by mohol byť export do Ruska v tomto roku?

To bude v začiatkoch, rádovo do stotisíc eur, čo je pri našich tržbách zanedbateľné. Ale dôležité je začať. Je dôležité hľadať nové odbytištia, ale primárne sa budeme zameriavať na core business, čo je pre nás Slovensko, Česko, Nemecko a Rakúsko. To chceme robiť perfektne a tam chceme rásť. Export do ďalších krajín je náš cieľ, ale vieme, že na ňom nemôžeme postaviť život fabriky.

Ktoré krajiny by mali ťahať rast tržieb v budúcnosti?

Nezamestnanosť je stále vysoká a my vyrábame spotrebné veci, ktoré nie sú nevyhnutné k životu. Šťastie je, že Nemecko ide proti prúdu. Bytová výstavba rastie, nezamestnanosť klesá, spotreba je plus-mínus rovnaká. Na Slovensku spadol trh s nábytkom o 30 percent, v Česku o 20. Pred krízou sa na Slovensku začalo stavať ročne 24-tisíc bytov, spadlo to na 12- až 15-tisíc. Je pravda, že posledné dva roky na Slovensku mierne rastie počet začatých bytov. V Česku sú ale stále červené čísla. A to sú všetko veci, ktoré nás ovplyvňujú. Pre nás je nevyhnutné vedieť sa pohybovať na tom klesajúcom trhu v Česku a na Slovensku bojovať s konkurenciou a udržiavať si pozície. A po druhé, udržiavať trhy, ktoré sú stabilné.

Aký vývoj tržieb očakávate?

Trh klesal a nám sa napriek tomu podarilo aj počas krízy nespadnúť. Ale je pravda, že sme spadli v ziskovosti, i keď tú nám znižujú lízingy a vysoké investície. Štyri roky po sebe sme držali tržby asi na 60 miliónoch eur. V roku 2013 sme narástli na 62, tento rok to bude 68 miliónov. Takže postupne rastieme aj napriek tomu, že tá kríza v našej brandži nemala tvar W ale skôr L – pád a následný pohyb po dne.

Aké máte ďalšie ambície?

V minulosti som sa vyjadril, že Decodom má na to, aby robil ročné tržby 100 miliónov euro. To stále platí. Na začiatku sme kúpili hnedý priemyselný park, ktorý bol v konkurze. Postupnými investíciami sme ho zmenili - už je zelenohnedý. Priestor nám umožňuje dostavať nové plochy, vybaviť ich modernými technológiami a zvýšiť tržby na 100 miliónov.

Aké investície plánujete v najbližších dvoch rokoch?

Keď sme kupovali fabriku, boli sme veľkovýrobca nábytku, producent veľkých sérií. Ale ten trh sa výrazne mení. Niekedy sa jeden model predával všetkým nemeckým obchodníkom. Teraz obchodníci vyžadujú špecifické modely. Musíme preto investovať do nových technológií, ktoré sú schopné robiť pestrejší sortiment. Musíme investovať do CNC riadených strojov, ktoré sú rýchlo prestaviteľné a sú schopné robiť menšie série. Toto sú naše rozhodujúce investície v minulom, v tomto aj v nasledujúcich rokoch. Tiež nás čakajú veľké investície do ekológie a energetiky.

Aký vývoj zamestnanosti plánujete?

Decodom je už v súčasnosti najväčší zamestnávateľ v okrese Topoľčany a jeden z najväčších na Ponitrí. My už máme toľko zamestnancov, že nové technológie by nám mali šetriť pracovné miesta. Nechceme byť firma, ktorá bude rásť len počtom zamestnancov. Technológie by nám mali umožniť udržať zamestnanosť pri zvýšených tržbách alebo možno aj mierne znížiť zamestnanosť pri väčších tržbách.