Tesla sklamala trhy, analytikov a zrejme aj samú seba. Dodávky nových áut podľa zverejnených výsledky za prvý štvrťrok tohto roka klesli a sú výrazne nižšie od pôvodných odhadov. Navyše výrobca elektrických áut a niekdajší líder postupne stráca aj podiel na trhu. Najnovší vývoj okolo Tesly tiež potvrdzuje chaotickú obchodnú stratégiu jej šéfa Elona Muska.
Prednedávnom sa pritom Tesla snažila narýchlo prísť so zľavami na zostatkové vozidlá a strašila zdražovaním najpredávanejších modelov, aby vylákala klientov k okamžitej kúpe.
Ani to však nepomohlo. V prvom kvartáli tohto roka Tesla dodala zhruba 387-tisíc vozidiel. To bolo o viac ako pätinu menej ako v predchádzajúcom štvrťroku a o zhruba osem percent menej ako v rovnakom období minulého roka, keď dodala 457-tisíc áut.
Zmena stratégie americkej ikony nestačila na meniaci sa automobilový priemysel - vstup nových hráčov z Číny, ako aj slabnúci dopyt spotrebiteľov. Aura E. Muska vyprchala.
Tmavá realita
Tesla tak čelí čoraz tvrdšej kritike. V kombinácii so silnejúcou konkurenciou z Číny bude na spoločnosť vytvárať v ďalšom období ešte väčší tlak. K tomu sa pridáva slabý dopyt po neaktualizovanom portfóliu jej modelov.
Aj podľa analytikov už naráža na svoje mantinely, čo sa prejavuje aj v dlhodobom poklese cien jej akcií. Po zverejnení kvartálnych výsledkov klesli o 7,4 percenta. Od začiatku roka už stratili takmer tretinu hodnoty, a to napriek tomu, že podobný vývoj Tesla sama predpovedala a varovala pred „výrazne slabším“ rastom predaja v tomto roku.
Z tohto poklesu čiastočne vinila aj postupné zavádzanie aktualizovanej verzie sedanu Model 3 v továrni vo Fremonte v Kalifornii či odstávky v továrňach v dôsledku presmerovania lodnej dopravy z Červeného mora na dlhšiu cestu okolo juhu Afriky, alebo aj hekerský útok, ktorý vyradil elektrickú sieť v jej nemeckej továrni.
Rozmer tohto problému je však oveľa širší než len nový model či aktuálne problémy. Podiel spoločnosti Tesla na čínskom trhu sa totiž zmenšuje. Dostal sa totiž na 6,7 percenta v porovnaní s 10,5 percentami pred rokom, vyplýva z výpočtov agentúry Bloomberg. Tesla sa v Číne totiž spolieha len na dva staršie modely automobilov, pričom domáca konkurencia rýchlo rozširuje ponuku.
Analytici z Wall Street s blížiacim sa koncom prvého štvrťroka prehodnocovali jednotlivé modely automobilky a ich potenciál na trhu. Jeden po druhom v reakcii znižovali odhad dodávok vozidiel, čo sa nakoniec ukázalo aj na výsledkoch.
Hybridy chceme viac než čistú elektriku. Rozhodne klient, nie Čína, ako varujú politici
Obchodné šachy
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?