Vo februári 2021 sa TREND zamýšľal nad existenciou bubliny technologických akcií. „Prudká inflácia bude šokovať politikov a investorov rovnako,“ predpovedal vtedy jeden z dlhodobo najúspešnejších investorov histórie Paul Singer. „Všetky akciové bubliny v histórii boli poháňané lacnými peniazmi. A všetky praskli, keď sa lacné peniaze minuli,“ uzatváral článok. Hlavnou myšlienkou bolo, že vysoká inflácia spôsobí rast úrokových sadzieb, ktoré následne spôsobia pokles hodnoty akcií, najmä technologických.

Kým sa však rast inflácie pretavil do vyšších úrokových sadzieb, trvalo to nejaký čas. Centrálne banky takmer celý rok 2021 úspešne ignorovali inflačné hrozby. Optimistický trh sa medzitým pohrával s myšlienkou, že inflácia je vlastne pre akcie dobrá. A tak akcie rástli prakticky až do konca minulého roka.

Tesla a Facebook

V októbri 2021 presiahla trhová hodnota Tesly bilión dolárov a stala sa šiestou najväčšou spoločnosťou na svete. Spolu s Applom, Microsoftom, Alphabetom, Amazonom a Facebookom presahovali hodnotu 11 biliónov dolárov. Tesla zaznamenala druhý najrýchlejší rast v histórii, ktorý predčil iba Facebook.

To je však dávna história. Na konci roka 2022 strácajú takmer štyri bilióny dolárov kapitalizácie. Tesla sa prepadla v hodnote spoločnosti na 18. miesto na svete. Facebook dokonca na 25. miesto. Dôvodov, prečo tieto technologické giganty stratili 70 percent hodnoty od svojich maxím je mnoho. A rozhodne to nie je iba o drahších a nedostupenejších peniazoch. Veď technologický index Nasdaq stratil iba polovicu, 35 percent.

Jedným z dôvodov je, že trhy s ich produktami a službami dozreli. Napríklad reklamné príjmy spoločnosti Meta rástli ešte donedávna aj v časoch ekonomických kontrakcií. Dôvodom bol presun inzerentov do digitálneho priestoru. Trh s digitálnou reklamou sa však nasýtil – dve tretiny reklamných príjmov v USA sú už v digitále. Navyše sa objavila silná konkurencia, ako napríklad TikTok. V takejto situácii nie je prekvapením, že druhý kvartál zaznamenala Meta prvý pokles ziskov v histórii. Opakovalo sa to aj v treťom kvartáli.

Podobný príbeh platí aj pri Tesle. Trh s elektromobilmi už nie je zďaleka monopolom. A bude to ešte horšie. „Zdá sa, že dôvera je preč a rozprávka o Tesle sa náhle skončila,“ povedal Ipek Ozkardeskaya, senior analytik Swissquote Bank. „Investori chcú vidieť, ako hroziaca recesia zasiahne dopyt po Tesle, ako konkurencia iných výrobcov elektrických vozidiel ovplyvní podiel Tesly na trhu a kedy sa Elon Musk prestane miešať do iných vecí, kým sa Tesla trasie”.

Veľkou otázkou je dopyt po teslách v Číne aj USA. „Máme pocit, že podiel spoločnosti na trhu dosiahol svoj vrchol a obavy z jej prílišného spoliehania sa na zisky z Číny a odstavenia továrne zaťažujú akcie,“ povedal Jeffrey Osborne, analytik spoločnosti Cowen. "Zdá sa, že Tesla dobehla svoje produkčné manká a teraz sa uchyľuje k propagačným akciám, pričom dodacie lehoty sú vo väčšine sveta 1 až 2 týždne".

Apple a Microsoft

Čím rýchlejší rast, tým rýchlejší pokles. Meta a Tesla sú toho dôkazom. Naopak, nárast Applu a Microsoftu k súčasným úrovniam bol dlhý a pomalý. A trval dekády. Obe firmy prežili veľké problémy a to im dalo schopnosť prispôsobiť sa prostrediu. Navyše, na rozdiel od Mety a Tesly, ich zakladatelia nemajú vo firmách kontrolný podiel.

Apple a Microsoft si udržiavajú pozíciu najhodnotnejšej a tretej najhodnotnejšej firmy na svete. A nielen to. Sú strojmi na zisky, keď patria medzi dve spoločnosti s najväčšími ziskami v histórii. A to napriek tomu, že Microsoft má podľa mnohých podpriemerný produkt. Ako je možné, že aj napriek tomu je stálicou akciového trhu?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa