Internetová generácia alebo takzvaní Millennials majú na prácu často holistický pohľad, nevnímajú ju len ako prostriedok na zaplatenie účtov za elektrinu či nájom, ale aj ako cestu k spokojnosti, k objaveniu svojich koníčkov a vlastnej filozofie, píše The Guardian.
Najprv peniaze, potom charita
Takéto vnímanie práce dalo priestor k rozmachu sociálneho podnikania. Stále ide o biznis, ktorého cieľom je zisk, no zároveň ho sprevádza aj snaha dopomôcť k vyriešeniu určitého spoločenského problému.
To je zmena oproti tradičnej ceste, ktorá spočívala v tom, že človek musel najprv dosiahnuť určitý stupeň bohatstva, aby sa sám zabezpečil, a až potom, keď sa nachádzal v dostatočnom finančnom i majetkovom prebytku, sa venoval charitatívnym činnostiam.
Jedným zo sociálnych podnikateľov je Peter Mészáros, predseda združenia 3lobit, ktoré sa zameriava na pracovnú integráciu osôb s poruchami autistického spektra, sa sociálnemu podnikaniu venuje približne sedem rokov. Jeho združenie prevádzkuje internetový obchod so senzorickými pomôckami určenými pre multisenzorické miestnosti, ktoré pomáhajú ľuďom so špeciálnymi potrebami.
„Obchod sleduje spoločenský prospešný cieľ zamestnávania a podpory vybraných terapeutických a relaxačných metód. V prípade tvorby zisku je tento použitý v súlade s poslaním združenia na ďalšiu podporu jeho odbornej práce“ uvádza P. Mészáros.
Veľké nadšenie, veľa chýb
Existujú viaceré koncepty sociálneho podnikania. Americký prístup sa zameriava na neziskové organizácie a na generovanie voľných negrantových zdrojov.
Európsky prístup je podľa Eduarda Marčeka zo Slovenského centra fundraisingu postavený predovšetkým na podpore zamestnanosti a zapájaní marginalizovaných skupín do trhu práce. „A potom je tu ´slovenský´ koncept sociálnych podnikov, ktoré zadefinoval zákon a ktoré boli zamerané na škandalózne využívanie eurofondov,“ dodáva.
„Darcovstvo, poskytovanie darov, je pre mňa prejav filantropického správania sa jednotlivca alebo firmy, podobne ako napríklad dobrovoľníctvo,“ vysvetľuje E. Marček. „Fundraising je spôsob, profesia i umenie, ako získavať zdroje od darcov a podporovateľov, budovaním vzťahov, komunikáciou, poskytovaním protihodnoty a podobne, pre dobrú vec alebo účel. Vnímam to ako dve strany jednej mince.“
Nová vlna mladých sociálnych podnikateľov však podľa slov Liama Blacka, sociálneho podnikateľa s viac ako 20-ročnými skúsenosťami, nie je definitívnou odpoveďou na celosvetové sociálne a ekonomické problémy.
„Mladí ľudia robia školácke chyby, zatiaľ čo starší ich robia zriedkavo,“ tvrdí L. Black pre Guardian. „Existuje celý rad spôsobov, ako riešiť tieto problémy bez toho, aby museli tisíce mladých ľudí bojovať cez start-upy.“ Jeho tvrdenia sa opierajú o výskum, podľa ktorého starší ľudia majú na začiatku podnikania väčšiu šancu uspieť ako ich mladí konkurenti.