Väčšie práva spotrebiteľov, zatiaľ len na papieri. A viac povinností pre obchodníkov a e-shopy. Tie čakajú najbližšie tri mesiace nové úlohy a úpravy nastavených obchodných podmienok pri predaji produktov. Dôvodom je zmena zákona o ochrane spotrebiteľa.

„Návrh zákona o ochrane spotrebiteľa modernizuje právnu úpravu v oblasti ochrany spotrebiteľa, aby lepšie reagovala na rozvoj digitálnych technológií a nové obchodné modely,“ prezradila pre TREND Mária Pavlusík, riaditeľka tlačového odboru a hovorkyňa Ministerstva hospodárstva SR. Nový zákon, ktorý už schválila vláda, by mal nadobudnúť účinnosť v marci budúceho roka.

Chystá rezort nejaké ďalšie novinky pre najbližšie mesiace? Najskôr chce dosiahnuť prijatie tejto legislatívy aj na pôde parlamentu a následne jeho zavedenie do praxe.

„V júni 2023 bol prijatý aj nový zákon o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov, ktorým sa zaviedla nová právna úprava kolektívneho uplatňovania ich práv. V najbližšom období bude preto našou hlavnou úlohou hodnotiť prijaté právne predpisy a v prípade potreby navrhnúť ich novelizáciu,“ dodala M. Pavlusík.

Rezort sa tiež podieľa na tvorbe legislatívy na úrovni EÚ, ktorú je následne potrebné prebrať do vnútroštátneho práva. V roku 2024 plánuje uskutočniť implementáciu nariadenia EÚ o všeobecnej bezpečnosti výrobkov.

„Tiež pracujeme na transpozícii smernice EÚ zameranej na posilnenie postavenia spotrebiteľov v rámci zelenej transformácie prostredníctvom lepšej ochrany pred nekalými praktikami a lepšieho informovania, ktorej prijatie sa očakáva v najbližšom období,“ spresnila hovorkyňa.

Prinášame prehľad zmien zavedených novým zákonom o ochrane spotrebiteľa, ktoré sa týkajú spotrebiteľských recenzií, personalizácie cien pre zákazníkov a zoraďovania produktových ponúk. Radí Martin Provazník, advokát a partner advokátskej kancelárie bpv Braun Partners.

Pri predaji digitálnej služby cez e-shop bude treba spotrebiteľovi uviesť nové informácie

Ilustračná fotografia.
Zdroj: Shutterstock


Obchodník, ktorý poskytuje služby alebo tovar spotrebiteľovi na diaľku (napríklad cez e-shop), bude musieť aktualizovať informácie, ktoré poskytne kupujúcemu pri kúpe. Ide najmä o údaje o funkčnosti veci s digitálnymi prvkami, digitálneho obsahu a digitálnej služby vrátane dostupných technických ochranných opatrení.

Tiež ide o údaje o kompatibilite (napríklad, s akým softvérom či hardvérom je digitálna služba bežne kompatibilná) a interoperabilite veci s digitálnymi prvkami, digitálneho obsahu a digitálnej služby (v akom rozsahu sa dá použiť s iným softvérom či hardvérom). Ak teda obchodník v súčasnosti takéto informácie neposkytuje, bude musieť kontaktovať výrobcu, aby mu ich doplnil.