Po prijatí konsolidačného balíka odborníci očakávajú zdražovanie potravín a úľavu podľa nich neprinesie ani znížená DPH na vybrané položky. Zároveň čoskoro otvorí prvé obchody poľský reťazec Biedronka a na vstup sa pripravujú aj ďalšie diskonty. O tom, ako sa zmení zákaznícke správanie Slovákov a čo čaká slovenský maloobchod hovoril pre TREND analytik obchodu Ľubomír Drahovský.

V roku 2025 by mali na Slovensku platiť tri sadzby DPH. Aký vplyv budú mať konsolidačné opatrenia na cenovky v obchodoch?

Ak niekto očakáva, že ceny niektorých potravinárskych tovarov klesnú, bude sklamaný. V prvom rade tri sadzby DPH zbytočne skomplikujú život ekonómom, obchodníkom i mnohým ďalším. Zvýšenie základnej sadzby na 23 percent u väčšej časti tovarov aj služieb bude znamenať zvýšenie cien. A bude to viac, než len prepočtom DPH z 20 na 23 percent, pretože základ dane bude obsahovať drahšie vstupy - energie, dopravu či vyššie náklady dodávateľov.

Máme tiež zníženú sadzbu dane na väčšiu časť potravín 19 percent. Je to skupina, u ktorej je malý predpoklad, že by sa mohli ceny v obchodoch klesnúť. Napriek zníženiu DPH o jeden percentný bod zavážia hlavne drahšie vstupy nielen nákupných cien. Ceny ovplyvnia aj obchodná marža, do ktorej musí obchodník zahrnúť zvýšené náklady na prevádzku, teda mzdy, energie, nájmy či dopravu.

Špecifickou je vybraná skupina základných potravín, na ktorú sa bude uplatňovať päťpercentná DPH.

V princípe sa aj u týchto tovarov odzrkadlí v cene to isté, ako som uviedol vyššie. Tých tovarov je tak málo a sú tak „zaujímavo“ vybrané, že pre zákazníka to v celkovom súčte za nákup nebude znamenať prakticky nič. Okrem toho je výber DPH naplánovaný do príjmovej časti konsolidačného balíka pomerne vysoko, takže sa zrejme počíta prevažne s vyššími cenami.

Ako sa podľa vás zmení zákaznícke správanie Slovákov?

Kupujúci na vlastnej koži spoznajú, kde je cenová pravda. Zákazníci, ktorí viac kontrolujú príjem domácnosti a výdavky na prevádzku, budú rozčarovaní a zásadne zmenia nákupné správanie. Spoločnosť postupne zistí, že bola oklamaná. Vláda bude celkom prirodzene viniť za vysoké ceny celú štruktúru obchodu. A to aj napriek tomu, že vinníkom budú prioritne rastúce náklady v potravinárskej vertikále.

Akékoľvek snahy ovplyvniť potravinársku prvovýrobu a nadväzujúci spracovateľský priemysel, respektíve snaha o nezmyselné porovnávanie cien len u nadnárodných reťazcov, nemôžu konečné ceny znížiť. Zákazník sa bude správať pri nákupoch opatrnejšie a šetrnejšie a nízkopríjmové skupiny budú uprednostňovať lacné, no nekvalitné tovary.
.

Budú zákazníci viac inklinovať k privátnym značkám a lacnejším alternatívam?

Diskont, privátne značky, predaj potravín tesne pred termínom konečnej spotreby, to všetko bude riešením nákupov nielen pre veľké skupiny dôchodcov, ale aj pre nízkopríjmové a jednoosobové domácnosti. Bude to cesta nižšej kvality sortimentu. Z hodnotového hľadiska kvalita nebude prístupná pre veľkú časť populácie, čo silne ovplyvní umiestňovanie ponuky sortimentu v predajnom priestore.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa